Vad är det för skillnad på Tmg och pmdd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vickans
    • December 2004
    • 41

    Vad är det för skillnad på Tmg och pmdd?

    Har problem med grönalger i mitt kar, har prövat olika gödningar senast tmg.Spelar tydligen ingen roll vad jag använder för gödning så fort jag doserat så är hela karet efter ett par timmar fullt av grönalger,vad kan detta bero på? Starta om karet för ca 2 mån sedan.Göder jag ingenting så har jag inte så mycket alger och växterna ser väl ok ut fast dom skulle ju kunna se bättre ut.Har förstått att dom flesta använder pmdd fundera på att testa detta men vad är skillnaden från tmg. Vickan
    vickan
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    TMG är bara mikrogödning, medans PMDD även tillför makroämnena kväve, fosfor och kalium utöver mikrogödningen.

    Det är lite knepigt att dosera enbart mikrogödning för näringsupptaget hos växterna styrs så mycket av tillgången av makroämnen. Normalt sett så får växterna makroämnena från fiskskiten - så doseringsmängden av TMG blir helt beroende hur mycket som kommer ner via mat och fiskar, medans många tror att tillväxten hos växterna blir bättre ju mer TMG man använder.

    Det går att gå balansgången med enbart TMG och fiskskit, men det kräver en hel del känsla och ofta blir växterna främst fula pga makrobegränsning eftersom makroämnena går åt i stor mängd.

    Därför är det många som slutar gissa när man ska dosera och helt enkelt gör ett stort vattenbyte i veckan och tillsätter allt i kända nivåer med PMDD så kan dom vara säkra på att växterna får allt dom behöver i väl avvägd mängd.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • vickans
      • December 2004
      • 41

      #3
      Tack för ett bra svar.Har även en flaska super-fe järntillskott med extra makroämnen,har inte använt den är det någon som anväder det? En kombination med tmg?Nu när den ändå står i skåpet. vickans
      vickan

      Kommentar

      • Z_Lawer
        • September 2004
        • 333

        #4
        Ursprungligen postat av vickans
        Tack för ett bra svar.Har även en flaska super-fe järntillskott med extra makroämnen,har inte använt den är det någon som anväder det? En kombination med tmg?Nu när den ändå står i skåpet. vickans
        Super-fe kan väl inte ha extra makroämnen? Mig veterligen finns det ingen kommersiell färdigblandad makrogödning här i Sverige som är så pass vanlig att den säljs bara så där över disk. Jag gissar på att din super-fe innehåller just extra Fe, alltså järn, vilket är fortfarande mikrogödning. För att dosera de "riktiga" makroämnen (nitrat, kalium, fosfor/fosfat) sök här på forumet på ordet "pmdd" eller kanske "pmdd recept" så får du massa riktigt bra träffar.

        Doserar du TMG redan så skall du inte dosera extra järn från Super-Fe. Låt den stå kvar på hyllan medan du kör med TMG.
        Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Jag håller med Z Lawer "Super-Fe" låter som enbart järn vilket är den gödning som behövs minst.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • vickans
            • December 2004
            • 41

            #6
            Det står på flaskan aquatic super fe järntillskott med extra makroämnen. innehåller kväve,fosfor,kalium och järn. hälsn. vickan
            vickan

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Kvävet i Aquatic Supergro är i ammoniumform som ger nitritspikar och algodling.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Bohmiz
                • July 2005
                • 87

                #8
                Så alltså är pmdd bäst??
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp

                Kommentar

                • PatrikMalmo

                  #9
                  PMDD är helt klart bäst i relation till ekonomin. Har du stålar kan du lägga det på Duplas system som funkar, men inte beskriver varför. Finns även andra kompletta gödningssystem som funkar - om du är beredd att lägga pengar på att sköta karen utan att begripa vad du gör. Jag vet även en del som kör vanlig krukväxtgödning i karet med gott resultat - men det är ABSOLUT inget jag rekommenderar pga ammoniumhalterna. Själv har jag nyligen köpt fyra säckar med olika ämnen - tillräckligt för att göda Vänern, misstänker jag. Innan så åkte jag snålskjuts på en polare.

                  PMDD är helt enkelt akvaristiskt skoj för en billig penning. Går att använda för många olika syften: odla växter, odla alger, trixa med yngelkar eller Rift Valley-firrar. Anpassat efter syftet så är PMDD helt enkelt oslagbart. Kräver dock lite kunskap och tankar kring vad man gör med det.

                  Hilsen,

                  P
                  Senast redigerad av Gäst; 31 July 2005, 23:04.

                  Kommentar

                  • calle-hallabro
                    • May 2005
                    • 92

                    #10
                    Var har du köpt ...

                    Dina säckar?

                    Någon sa att dessa fanns att köpa på Granngården (Lantmännen).

                    //Calle
                    Med med nyuppstartad CO2 + TMG
                    Guardians Of Catfish - www.goc.se
                    www.amazonfarmen.se

                    Kommentar

                    • fredrikakesson
                      • November 2003
                      • 1363

                      #11
                      Hej

                      PMDD finns att köpa här:http://www.granholmarna.se/hej.htm
                      till en billig penning.
                      Fredrik

                      Kommentar

                      Arbetssätt...