Hornsärven växer mer än någonsin!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cactus
    • July 2005
    • 278

    Hornsärven växer mer än någonsin!

    Hej!

    Jag är mitt uppe i mitt sommarjobb, vilket gör att tiden är knapp till annat, såsom akvariumet. P g a detta stod akvariumet orört under flera veckor och hornsäven växte till sig ordentligt. Det slutade med att 30-40% av akvariet var täckt av omkringflytande hornsärv.

    I går tog jag tag i det hela och plockade upp all hornsärv. Jag har aldrig tidigare sett den så tjock och fin som den var. Det brukar vara som rangliga långa snören, men nu är det som hela buskar!

    Nu har jag planterat dessa på botten.

    Det jag undrar är om jag på något vis kan få hornsärven att växa så bra utan att låta dem flyta runt på ytan. Hade det räckt med att jag fixar mer ljus ? eller vad är det som gör att den växer så otroligt bra på ytan ?

    Akvarium:
    125 x 50 x 60 cm
    320l
    2 x40W (120 cm långa lysrör)
    CO2-tillförsel med mäsk
    1050 l/h externt filer.

    Tack.
    Akvarium:

    310 liter
    3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
    PMDD
    CO2 med kontroller
    Ytterfilter 1050l/h
  • Z_Lawer
    • September 2004
    • 333

    #2
    Jag skulle nog säga att det beror på ljuset. Vad jag har sett hittills så växer hornsärven bäst planterad i akvariets mitt, där det är näst bäst ljus (ytan har nog bäst ljus). Jag har testat att ha den planterad på akvariets sidor, men där blir den precis som du säger ganska ranglig och oattraktiv.
    Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

    Kommentar

    Arbetssätt...