Tumregel Vid Plantering...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Iit_mutt
    • November 2004
    • 449

    Tumregel Vid Plantering...?

    Mina föräldrar har varit iväg ett tag och bl.a. besökt en djuraffär. Därifrån plockade dom med sig lite av Sera:s informationsbroschyrer..

    Satt och läste lite i en om att inreda sitt kar mest för skojs skull och kom fram till växtbiten.

    Ser skriver att gällande antal växter finns det en formel man kan använda för att få fram antal växter som kan vara lagom att ha i karet.

    Formel;(längd i cm*bredd i cm) / 50

    ex.vis (100*40) /50 = 80 växter

    Någon som har en uppfattning om detta är en tumregel som faktiskt går att bra använda sig av?
    Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

    #2
    Klart att det säkert går att använda, men varför?

    Själv gör jag efter tycke och smak. Det brukar fungera ganska bra.
    "du ångrar bara det du inte gjorde"

    Kommentar

    • peppito
      • December 2003
      • 1612

      #3
      Föresten vad menas med lagom om inte just tycke och smak. Så då tror jag att det fungerar om du helt enkelt prövar dig fram.
      "du ångrar bara det du inte gjorde"

      Kommentar

      • Iit_mutt
        • November 2004
        • 449

        #4
        Rent spontant känns det väl som att en tumregel är för att ge en finger( *hysteriskt ordskämtsskratt* )visning om vad som är lämpligt.

        Givetvis är jag medveten om att det hela beror på om man försöker efterlikna en viss biotop osv osv. Men det som inreddes var väl ett "typiskt" sällskapskar s.a.s.
        Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

        Kommentar

        • peppito
          • December 2003
          • 1612

          #5
          Jo nog är det så alltid.
          "du ångrar bara det du inte gjorde"

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • PatrikMalmo

              #7
              För mig finns inga tumregler kring plantering. Kör jag växtkar så skiter jag stort stycke i det. Kör jag Tanganyika så skiter jag också i det. I mitt vanliga sällskapskar på 56-liter i köket skiter jag också i det. Planterar som jag vill så att det ser bra ut efter mitt tycke.

              "Formler" använder jag för att räkna på vattenvolymer, gödningsmängd, grusmängd, fiskantal, filtervolym eller liknande. Just antal växter är attans trixigt att räkna på - kör man 80 javaormbunkar eller 80 Hygrophila polysperma i ett kar får man rätt olika resultat. Som jag ser det. En firre på tre cm är enklare att räkna på, om det inte är extremfirrar.

              Men det är vad jag anser. Minsann.

              Hilsen,

              P

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                Ursprungligen postat av Iit_mutt
                Formel;(längd i cm*bredd i cm) / 50

                ex.vis (100*40) /50 = 80 växter
                skulle i mitt fall bli 25 växter.
                ojojojoj de skulle inte ja ha råd med.
                min senaste växt en windelöw ormbunke kosta 70kr och fick inte ens ner hela utan bara runt 65% fick ge bort resten.

                har kanske 20 nu och skulle inte ens få ner en vattenpest utan att det skulle se dåligt ut.

                personligen tycker jag att det är en smaksak vad man vill ha och hur mycket och vad som funkar med det som finns i karet.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • peppito
                  • December 2003
                  • 1612

                  #9
                  Fast samtidigt så är i och för sig måttet värdelöst. 80 st echinodorus tenellus är inget större problem men försök att trycka ner 80 vanliga svärdsplantor i karet.

                  Måttet säger med andra ord ingenting. Fast det är förstås de flesta akvarieägare blir nog tvugna att handla mer växter för att komma upp i de kraven. Bra för säljarna
                  "du ångrar bara det du inte gjorde"

                  Kommentar

                  • Iit_mutt
                    • November 2004
                    • 449

                    #10
                    En tanke som slog mig såhär bara rent appropå, kan det kanske vara som så att det är en tumregel gällande vad som är bra för fiskarna? Dvs i form av "skit" som växterna tar hand om och bryter ner?

                    För givetvis är det som så att det till mångt och mycket handlar om smak. Eller "passande" till en viss biotop.

                    Tanken med växternas "jobb" i akvariet kom från att jag lite snabbt såg en fiskformel med. I stil med den som en del säger 1cm fisk=1l vatten. Fast i detta fallet var den betydligt mer "omfattande" gällande olika cm/literförhållande, beroende på om fisken var 1-5cm, 5-10cm osv.
                    Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      Ursprungligen postat av Iit_mutt
                      En tanke som slog mig såhär bara rent appropå, kan det kanske vara som så att det är en tumregel gällande vad som är bra för fiskarna? Dvs i form av "skit" som växterna tar hand om och bryter ner?
                      tycker det låter lite fel de också då inte nån specifik växt är definierad.

                      anubias till exempel är inte stor när man köper den och växer långsamt och förbrukar lite "resurser"

                      vallisneria däremot växer som s***n och förbrukar mycke mer "resurser".
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • cattebus
                        • June 2004
                        • 61

                        #12
                        nybörjarmisstag?

                        kanske är det så att de vill undvika att nybörjare går och köper ett kar, fyller det med grus o sten o vatten o en massa fisk, och sedan planterar 2 växter däri... För 20 år sedan gjorde jag likadant: när jag väl hade skrapat ihop pengar att jag hade råd att gå till zoobutiken, lade jag hellre pengar på en massa fisk och en planta, än tvärt om. Nu är det helt annorlunda i mina kar...
                        /C
                        cattebus
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=212364

                        Kommentar

                        Arbetssätt...