Behöver lite hjälp med gödning tror jag... :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mayweed
    • November 2004
    • 73

    Behöver lite hjälp med gödning tror jag... :)

    Har inte Co2 i något akvarium, och det lär inte bli av heller (sambon bryr sig inte särskilt om växterna, utan ser dem mer som bonus.. så att lägga pengar på Co2 blir svårt )
    Har PMDD, en ½-litersflaska med KNO3/KH2PO4 samt en med NutriSI, K2SO4 och MGSO4.
    Är helt konfys över hur mycket jag ska ha i resp flaska då det känns som det finns massa olika mängder (spec på flaska 2). Sen om jag verkligen kan ha KNO3/KH2PO4 i samma flaska?

    Byter ca 20-30% vatten i veckan i varje akvarium (förutom det minsta som klarar sig finfint) och har än så länge hällt i ca 10 ml/100 l av båda flaskor (även om det troligen är lite i överkant med tanke på mängden vatten jag byter).
    I 180 l akvariet så verkar allt hyfsat stabilt, förutom svärdsplantan som gulnar lite och har lite dassiga blad, men i 110 l akvariet har jag nu enorma mängder trådalger på svärdsplantan och spikbladet.
    Har bottengödning i det sistnämnda (gör inte om det igen) som jag inte kan få bort, och har en känsla av att den kan ha hjälpt till att ställa till det...

    I 54 l, ska jag skippa gödning helt där? Har mer el mindre bara javaormbunkar där tillsammans med mina små snäckisar.

    Lite tips vore tacksamt

    // Helena
    180L blandad fisk som sällan syns
    110L kulfisk med vänner
    54L snäckskalslekare (L. Stappersi)
    20L med dvärgkulfisk samt
    12L växter med sniglar och lite endlersyngel
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Har PMDD, en ½-litersflaska med KNO3/KH2PO4 samt en med NutriSI, K2SO4 och MGSO4.
    Är helt konfys över hur mycket jag ska ha i resp flaska då det känns som det finns massa olika mängder (spec på flaska 2). Sen om jag verkligen kan ha KNO3/KH2PO4 i samma flaska?
    Ganska smart uppdelning faktiskt. Bara två flaskor, jag tror du kan blanda så utan risk för att något fäller ut. N:P vill man ju oftast ha exakt samma förhållande, samtidigt som man ofta vill dosera det lite kraftigare jämfört med mikron - speciellt om man har trådalger.

    I 180 l akvariet så verkar allt hyfsat stabilt, förutom svärdsplantan som gulnar lite och har lite dassiga blad
    Göd kraftigare med NPK-flaskan (den med KNO3+KH2PO4), kanske öka till dubbel dos på den.

    men i 110 l akvariet har jag nu enorma mängder trådalger på svärdsplantan och spikbladet.
    Jag brukar säga att det betyder för mycket mikrogödning jämfört med makrogödningen. Dvs göd inte med mikroflaskan, men fortsätt med NPK-flaskan. Plocka bort så mycket trådalger du kan se varje vattenbyte.

    I 54 l, ska jag skippa gödning helt där? Har mer el mindre bara javaormbunkar där tillsammans med mina små snäckisar.
    Göd 10ml/100liter när du börjar se tecken på näringsbrister hos javaormbunken. Den är ganska tacksam att visa när det är dags att göda (bladen blir likbleka, äldre blad blir svarta osv).
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Överlat är sällskapsakvarier utan CO2 men med frekventa vattenbyten på många sätt mardrömmen för växter.

      Eftersom man inte kör CO2 så måste dom förlita sig på bikarbonatet i vattnet för att skaffa kol (växterna är runt 40-50% uppbyggda av kol, därav tjötet om CO2). Bikarbonat är kostsamt för växten så den måste bygga speciella enzymer vilket tar några veckor. Vid vattenbyten så dimper det ner en massa CO2 från kranvattnet som gör att växten snabbt svidar om till att använda CO2 och bryter ner enzymerna.

      Detta innebär att växterna i ett sällskapsakvarium som får 30% veckovattenbyten hela tiden måste svida om mellan CO2 och bikarbonat och enda gången dom har bra tillgång till kol är just någon timme efter vattenbytet.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Mayweed
        • November 2004
        • 73

        #4
        Tackar, tackar för svaret

        Undrar dock fortfarande lite över mängderna i flaska två där. Flaska 1 kan jag tänka mig funkar bra med granholmarnas dosering (?) men 2'an har jag sett recept på dels "massor" med K2SO4 och MGSO4, och dels med ganska små mängder.

        Så, skulle jag kunna göra vattenbyten något mer sällan då kanske? Och eventuellt slamsuga emellanåt?
        Vårt lilla 12-liters går i princip helt utan vattenbyte och växterna där frodas som bara den (kunde knappt se våra guppys däri ett tag då växterna slammade igen karet på bara ett par veckor)

        // Helena
        180L blandad fisk som sällan syns
        110L kulfisk med vänner
        54L snäckskalslekare (L. Stappersi)
        20L med dvärgkulfisk samt
        12L växter med sniglar och lite endlersyngel

        Kommentar

        • aliback
          • April 2005
          • 163

          #5
          Ursprungligen postat av defdac
          Överlat är sällskapsakvarier utan CO2 men med frekventa vattenbyten på många sätt mardrömmen för växter.

          Eftersom man inte kör CO2 så måste dom förlita sig på bikarbonatet i vattnet för att skaffa kol (växterna är runt 40-50% uppbyggda av kol, därav tjötet om CO2). Bikarbonat är kostsamt för växten så den måste bygga speciella enzymer vilket tar några veckor. Vid vattenbyten så dimper det ner en massa CO2 från kranvattnet som gör att växten snabbt svidar om till att använda CO2 och bryter ner enzymerna.

          Detta innebär att växterna i ett sällskapsakvarium som får 30% veckovattenbyten hela tiden måste svida om mellan CO2 och bikarbonat och enda gången dom har bra tillgång till kol är just någon timme efter vattenbytet.
          Hej.
          Finns det inget annat sätt att tillföra kol än CO2 ?
          Jag använder också pmdd och har fått ganska mycket cyano, vet ej om det har något samband men det började samtidigt som jag började med gödning. Råkade också ut för något som jag tror var en fällning när jag blandade ihop NPK och nutrisi.
          MVH
          Annelie

          Kommentar

          • urbanandersson
            • January 2003
            • 965

            #6
            Hej!

            Det finns några andra sätt. nån vätska man häller i och nått sätt med kolstavar. Men det är sånt man läser om när man kollar utländska webbutiker.
            Jag antar att det är co2 eller inte som gäller eftersom ingen här på forumet använder dom andra varianterna.

            Cyano: Dra ner på fosfat eller öka kno3 så trivs dom inte längre. Vill du så kan du börja med att döda dom med en 3 dygns mörkläggning. men du måste ändå lägga om din dosering.

            Urban

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Ursprungligen postat av Mayweed
              Undrar dock fortfarande lite över mängderna i flaska två där. Flaska 1 kan jag tänka mig funkar bra med granholmarnas dosering (?) men 2'an har jag sett recept på dels "massor" med K2SO4 och MGSO4, och dels med ganska små mängder.
              Många blandkar mikroblandningen med runt 2-4 krm K2SO4 och 2-4 krm MgSO4 och 7 krm NutriSi för att härma en populär komersiell gödning.

              KNO3 och KH2PO4 brukar man göra varsin flaska med och då använder man 7 tsk KNO3 och 5 krm KH2PO4 - men inget hindrar direkt att köra ner båda dessa mängder i en enda halvlitersflaska.

              Med dessa blandningar hamnar man runt de minimala rekommenderade nivåerna på 0,5 ppm fosfat, 5 ppm nitrat och 0,1 ppm järn.

              Så, skulle jag kunna göra vattenbyten något mer sällan då kanske? Och eventuellt slamsuga emellanåt?
              Svår balansgång, det går inte att svara exakt på det. Du får lita på din känsla/gröna fingrar när man börjar snacka gödning i akvarier utan CO2.

              Vårt lilla 12-liters går i princip helt utan vattenbyte och växterna där frodas som bara den (kunde knappt se våra guppys däri ett tag då växterna slammade igen karet på bara ett par veckor)
              Precis så kör man low-tech-växtakvarium. Mycket mat, begränsad ljusmängd, inga vattenbyten. Eventuellt en dos gödning då och då om man märker någon brist på någon växt.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Ursprungligen postat av aliback
                Finns det inget annat sätt att tillföra kol än CO2 ?
                Kolstavarna som Urban nämner heter "Carbo plus", men alla växtakvariesajter avråder bestämt från den. Extremt dyr att hålla i drift i längden och käkar KH.

                Däremot har man på dessa forum en vänligare inställning till "Seachem Excel" som är en flytande vätska som innehåller någon kolvariant som är hyffsat enkel för växterna att ta upp.

                Men det är få zoobutiker som saluför Seachem, och det går åt en hel del Excel - också dyrt.

                Jag använder också pmdd och har fått ganska mycket cyano, vet ej om det har något samband men det började samtidigt som jag började med gödning.
                Man brukar få Cyano i akvarier med mycket växter när man börjar med t ex Tropica Mastergrow.

                Växterna slukar snabbt allt tillgängligt kväve varpå dom tvärstannar och TMG+flingfodret kommer skjuta upp fosfornivåerna samtidigt som kvävenivåerna ligger och nollar hela tiden - och Cyano har övertaget i kvävefria vatten.

                Råkade också ut för något som jag tror var en fällning när jag blandade ihop NPK och nutrisi.
                Japp det brukar man avråda ifrån.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Mayweed
                  • November 2004
                  • 73

                  #9
                  Ah, tackar så mycket.
                  Jag får leka mig fram lite helt enkelt. Jag antar att det är rätt lugnt så länge man inte överdriver något

                  // Helena
                  180L blandad fisk som sällan syns
                  110L kulfisk med vänner
                  54L snäckskalslekare (L. Stappersi)
                  20L med dvärgkulfisk samt
                  12L växter med sniglar och lite endlersyngel

                  Kommentar

                  • moggleif
                    • May 2005
                    • 40

                    #10
                    Då tänker jag följa mayweeds 12 liters akvarium i mitt nystartade yngelkar på 20 liter. Dvs byta vatten endast då det krisar och göda endast då växterna verkar sakna något. Hoppas att de fula växterna håller sig borta.

                    Kom på en sak, eftersom det först ska agera boplats åt sebrayngel (ett par dagar med fullvuxna och hoppas på lite rom) så kommer karet inte få så mycket istoppad näring iform av mat. Då kanske jag ska tillsätta lite PMDD ändå?

                    Kommentar

                    • Z_Lawer
                      • September 2004
                      • 333

                      #11
                      Ursprungligen postat av moggleif
                      Kom på en sak, eftersom det först ska agera boplats åt sebrayngel (ett par dagar med fullvuxna och hoppas på lite rom) så kommer karet inte få så mycket istoppad näring iform av mat. Då kanske jag ska tillsätta lite PMDD ändå?
                      Tillsätt lite.
                      Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...