Co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikey_41
    • March 2005
    • 222

    Co2

    vad kostar en co2 anläggning för ett 540 L , är de värt att investera i en sådan
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #2
    Det beror ju på hur mycket växter du har och vad du vill med akvariet.

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Vill du inte riva ur växter flera gånger per vecka men ändå vill ha mycket växter som håller sig fräscha men inte växer så mycket kan man istället för CO2 snegla på "low-tech"-växtakvarium där man skapar en jordbotten (2,5 cm jord toppat med 2,5 cm grus (inte sand)). I dessa lowtechs byter man inte vatten, utan man skapar ett ekologiskt kretslopp där bottnen + fiskskit + låg ljusmängd skapar precis lagom gosiga förhållande för växterna.

      Siktar du på Amanostuket där du vill trycka ner lågväxande gräsmattor i krypläge med stor ljusintensitet och klara de svåraste röda växterna är dock CO2 mer eller mindre ett krav. Köper du regulator med inbyggd nålventil och en magnetventil från aquaristik.net och en 6 kgs brandsläckare utar stigarrör så landar det på runt 1300-1600:-
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • k3vlar
        • February 2005
        • 73

        #4
        [QUOTE=defdac]Vill du inte riva ur växter flera gånger per vecka men ändå vill ha mycket växter som håller sig fräscha men inte växer så mycket kan man istället för CO2 snegla på "low-tech"-växtakvarium där man skapar en jordbotten (2,5 cm jord toppat med 2,5 cm grus (inte sand)). I dessa lowtechs byter man inte vatten, utan man skapar ett ekologiskt kretslopp där bottnen + fiskskit + låg ljusmängd skapar precis lagom gosiga förhållande för växterna.
        QUOTE]

        Jag kör en sådan botten jag efter def´s recept, fast lätt modifierat.. men men.. jag säger bara en sak... laka ur jorden INNAN du kastar ner den i burken... heheh Fe värde på >1.5 lol.. men nu frodas växterna...
        Min Zoon : http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=331909

        Kommentar

        • mikey_41
          • March 2005
          • 222

          #5
          mitt 540 L är ett sällskaps akvarium , har 5st scalarer,8st praktbotior , 12st kardinaler ,3st ancistrusar , 5st mollys , 3st platys , vill gärna ha storbladiga växter.

          Kommentar

          Arbetssätt...