Bra galler/mesh

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Z_Lawer
    • September 2004
    • 333

    Bra galler/mesh

    Jag tänkte ha lite javamossa som "levande" bakgrund i mitt akvarie, som en vägg då mot bakre rutan, men funderar på vad för slags galler som man kan använda som underlag att knyta mossan till. Det skall helst vara plastigt men samtidigt tungd nog att inte flyta upp med all mossa. Några förslag? Jag fick lite inspiration härifrån men behöver som sagt ett underlag att knyta fast mossan:



    Det jag själv tänkte på är att kanske ta den tunnaste storlek av blå filtermatta och "infoga" mossan i den, men då uppstår frågan hur man kan tynga ner mattan...
    Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    jag köpte en plastnätssak på granngården och la mellan grus/grus i mitt kar, det kanske skulle vara bra att ha javamossa på...

    den é dock sladrig, men nån plexiskiva och tråd löser ju det..
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • Z_Lawer
      • September 2004
      • 333

      #3
      Mm, bra förslag, ska kolla extra noga på alla nät på olika varuhus framöver - hittar man en bra ram så kan nätet från kiwikorgar vara bra att använda.
      Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

      Kommentar

      • PatrikMalmo

        #4
        Trist nog är min erfarenhet att det inte är värt mödan att trixa med javamossa på det sättet. Men, men. Beror på vad du vill ha/har i karet och om du vill tjäna pengar på det eller få det att se tjusigt ut. Lurigt.

        Hilsen,

        P

        Kommentar

        • Z_Lawer
          • September 2004
          • 333

          #5
          Patrik, du får gärna berätta om dina erfarenheter, och föreslå något annat istället. Vad har du testat? Hur gick det? Osv..

          Mitt mål är få mitt kar att se tjusigt ut, ej sälja något.
          Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

          Kommentar

          • PatrikMalmo

            #6
            Jag har provat med nätbakgrund och javamossa. Den växer långsamt i relation till mycket annat, så förbered dig på tålamod. Dessutom brer den ut sig där ljuset är bäst, men om du ansar den så kanske den går ner mer i karet. Himla svårt, enligt vad jag har testat. Kompletterat med Javaormbunkar, Bolbitis eller Anubias så tror jag det går bättre. Sådant som ger skugga är oftast bra.

            Hilsen,

            P

            Kommentar

            • Z_Lawer
              • September 2004
              • 333

              #7
              Aiight, ska nog överge tankar på nätbakgrunden och ha mossan på stenar istället, i akvariets ytterkanter, skuggad av allting annat: låter jobbigt att hålla efter bakgrunden hela tiden på det viset.
              Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

              Kommentar

              • cecilia
                • January 2003
                • 754

                #8
                Jag har provat med finmaskigt plastnät fäst med sugkoppar, men snyggt blev det inte - närmast ytan växte javamossan ut som en "hylla" och skuggade området under alldeles för mycket. Man får kanske klura ut en specialbelysning för att få det fint.
                Mvh Cecilia

                Kommentar

                • Z_Lawer
                  • September 2004
                  • 333

                  #9
                  Ursprungligen postat av cecilia
                  Jag har provat med finmaskigt plastnät fäst med sugkoppar, men snyggt blev det inte - närmast ytan växte javamossan ut som en "hylla" och skuggade området under alldeles för mycket. Man får kanske klura ut en specialbelysning för att få det fint.
                  Mvh Cecilia
                  Mmm, eller kanske klippa topparna nära ytan lite hårdare, så att de inte skymmer så mycket.
                  Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo

                    #10
                    Vill du på allvar ha en sådan bakgrund till något utställningskar så rekommenderar jag att du odlar Javamossa i ett enskilt kar. Lägg sedan på nätet över allt annat (horisontellt), så att Javamossan kan växa upp genom det och fästa på nätet. Trimma regelbundet, och när det ser ok ut sätter du i bakgrunden i utställningskaret. Låt ta sig i någon vecka så att det kommer nya skott - shoot!!

                    Men jag vågar lova att den inte ser så snygg ut efter en månad...

                    Hilsen,

                    P

                    Kommentar

                    Arbetssätt...