Cyanon checkade ut...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    Cyanon checkade ut...

    Ytterligare en observation om Cyano.
    Slarvat med vattenbyten nu på sommaren.
    Men idag skulle jag till slut byta vatten i Endlers-burken som varit ovanligt förpestat med Cyano under våren.
    Det var väl tre veckor sedan senaste vattenbytet.
    Tidigare vattenbyten varje vecka.
    För många månader sedan var det en fajt mot andmat varje vecka.
    Sedan tog Cyanon över samtidigt som Vallisnerian började förtvina.
    Men idag ingen Cyano någonstans.
    Burken domineras numera av en maffig Echinodorus.
    Möjliga faktorer kan vara slarv med vattenbyten, gödningsförsök (med lågdos orkidénäring) för någon månad sedan eller värmeslag.
    Ingen aning om vad som gjorde det...
    Men jag är inte ledsen över att Cyanon checkat ut.
    PS tidigare observation var denna: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=74785
    Killies is a lifetime passion
  • Neptun
    • March 2004
    • 719

    #2
    härligt, bara att gratulera.
    inte lätt att bli av med dessa illaluktande soldater.
    Själv har jag varit belägrad i ett par månader utan vidare framgångar. Har prövat åtskilliga taktiker utan att de vill kapitulera. Även veckor utan färskt vatten.
    "Failure does not require planning"

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      aldrig haft problem med cyano.

      när ja hade akvariet igång för många år sen så gjordes väldigt få vattenbyten ingen växtgödning.

      nu gör ja vattenbyten och trycker ner en massa växtgödning.
      ingen slamsugning.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • jolon
        • December 2002
        • 1075

        #4
        Ja cyano är kul, min försvann när jag skaffade tio kilfläckar inte så att dom åt upp cyanon men någon ändring blev det,, finns det någon som har lyckats få cyanon att stanna kvar altså medvetet försökt odla det? Bara en tanke,,
        My internet should be readonly.

        Kommentar

        • heljis

          • June 2003
          • 1150

          #5
          Ursprungligen postat av jolon
          Ja cyano är kul, min försvann när jag skaffade tio kilfläckar inte så att dom åt upp cyanon men någon ändring blev det,, finns det någon som har lyckats få cyanon att stanna kvar altså medvetet försökt odla det? Bara en tanke,,
          defdac har odlat cyano om jag inte missminner mig. Kolla hans hemsida, finns lite foton där.
          Martin Heljedal

          They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Ta en genomskinlig vas och kranvatten, häll i filtergegga och krydda med KH2PO4 och lite Cyano.

            När jag själv försökte gick det inte så bra eftersom jag bara försökte med kranvatten och KH2PO4. Behövs lite DOC också (från t ex filtergegga).
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Ursprungligen postat av erikthur
              Slarvat med vattenbyten nu på sommaren...
              För många månader sedan var det en fajt mot andmat varje vecka.
              Sedan tog Cyanon över samtidigt som Vallisnerian började förtvina...
              Men idag ingen Cyano någonstans.
              Jag har fortsatt att medvetet slarvat med vattenbyten i Endlers-burken.
              Fortfarande inga Cyano...
              Svärdsplantan sprakar...
              Dessutom har Riccia och Javamossan kommit tillbaka på mer allvar...
              Men till min största förvåning så börjar andmaten spira...
              Den har jag inte sett till på månader så jag är nog ganska förvånad var i h*lvete höll den hus under sommaren - *svär på att jag inte såg ett enda andmatsblad under den tiden* men nu är den tillbaka i alla fall...
              God knows how...
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • PatrikMalmo

                #8
                Jupp, jag har odlat cyano. Funkar finfint om man får i lite överskott på fosfor (KH2PO4) samt lite ammonium från något som förmultnar. Hjorthornssalt, ammoniumnitrat, är en höjdare för sådana experiment.

                Hilsen,

                P

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Hur lyckades du får Cyano istället för Svävalger när du använde ammonium Patrik? Låter som du var på g att skapa en riktigt fin svävalgsodling.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo

                    #10
                    Ammonium triggar ju de flesta alger - det blev cyano av det i kombo med höga fosfatnivåer, är min förklaring i vart fall. Har annars samma erfarenhet som Barr, enbart höga fosfatnivåer ger inte alger. I kombo med ammonium = cyano. Körde testet i ett akvarium, så jag kan inte påstå att det var något kontrollerat experiment. Karet hade varit igång rätt länge, så det kan ha funnits annat med i bilden. Det enda jag förändrade/gjorde var i allafall tillsatser av fosfat och ammoniumnitrat. När det blir tid över ska jag testa det med kranvatten i dricksglas också.

                    Hilsen,

                    P

                    Kommentar

                    Arbetssätt...