Grönaktigt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke Johansson
    • May 2005
    • 73

    Grönaktigt vatten

    Jag har ett 375 liters akvarium som jag gör delvattenbyten på en gång per vecka, ca 25% varje gång. Har en del växter..bla hornsärv och vattenpest. Sen 5 plantor av en annan grönbladig växt som jag inte vet vad det är. Jag har ca 15 fiskar i karet bla 3 st siamesiska algätare, några platy, guramis och två malar. Jag matar fiskarna sparsamt varannan dag och ljuset tänt ca 10 timmar. Enda föändringen jag har gjort i karet är att jag har bytt foder till fiskarna..köpte Tetra min och dumpade nått flingfoder från Best Friend. Några dagar efter att jag bytte foder började jag få grönfärgat vatten. Är det månne alger? Hur får man det och hur blir man av med det? Gjorde i helgen ett 50% vattenbyte på grund av detta och tänkte göra det nästa vecka igen. Gör jag rätt? Tacksam för svar.

    Mvh
    Micke
    Michael Johansson
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2
    Se det ut lite åt det här hållet ??

    Då är det svävalger du fått, det finns flera sätt att bli av med dem. Ett är att skaffa ett UV-C filter (halvdyrt men effektivt)

    Ett annat är att filtrera genom tätpackat filter (mekanisk s.a.s).

    Ytterligare en metod är total mörkläggning under några dagar.
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • Micke Johansson
      • May 2005
      • 73

      #3
      Nja..saken är väl den att det inte är sååå grönt. Syns bara när man tittar från kortsidan på akvariumet och ytterst SVAGT från långsidan. Vet inte om det bara är jag som är fjantig=)
      Michael Johansson

      Kommentar

      • Micke Johansson
        • May 2005
        • 73

        #4
        Men om man ska göra en total mörkläggning under några dagar...fiskar och växter tar väl inte skada av det då?
        Michael Johansson

        Kommentar

        • Iit_mutt
          • November 2004
          • 449

          #5
          Har gjort en total mörkläggning i samband med sjukdom tidigare, hade ett par växter som sloknade av lite pga det. Men med snabbväxande plantor var det inget problem för dom att återhämta sig
          Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

          Kommentar

          Arbetssätt...