Stabilitet oviktig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Z_Lawer
    • September 2004
    • 333

    Stabilitet oviktig

    Enligt T. Barr spelar den beryktade stabiliteten inte så stor roll, så länge det *alltid* finns gott om all näring:

    Ursprungligen postat av Anafranil
    We read about different dosing methods like PPS and EI.All these methods have one thing in common,stable values of po4 and no3 throughout weeks and months so we hypothsise that is this stability for a prolonged period that makes the explosion that destroyes algae growth.I am wondering though how much time this requires to happen and I would like to read some comments on that "stability" we were talking about and why plants react possitive to it.
    T. Barrs kommentar (inlägg 25):

    Ursprungligen postat av plantbrain
    Anafranil-
    Even the stability does not matter much.
    As long as we do not bottom out the nutrients on the lower end.
    [min anm.]

    The upper ranges before we have issues is extremely high.
    See the NO3 dosing experiement I recently did, 120ppm of NO3, no algae, but about 1/2 the shrimp died after a 3 day exposure. No fish died.

    PO4, I still have no clue what too high is.
    It's way above 5ppm though.

    Traces, I've gone extremely high here as well.
    GH: Ca levels at 440ppm
    Mg: I've gone to 50ppm

    Low limits are much easier to find and observe.

    As long as you maintain higher levels, non limiting levels on the light, CO2, NO3 etc, you can play at the lower limits with say, PO4.
    The difference between say 10ppm and 30ppm of NO3 is not much.

    As far as algae, well, some planted tanks do not have enough plants.

    Again, do not limit the biomass of a tank. Add lots from the start.
    You can phase some out as things settle in.

    Also, use less light if you want less work, algae potential, less pruning, easier dosing routines etc.

    More light is not better in virtually every case.

    Once a tank is doing well, then you can do your test to see if the nutrients mess things up or not.


    Regards,
    Tom Barr
    Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Enligt T. Barr spelar den beryktade stabiliteten inte så stor roll, så länge det *alltid* finns gott om all näring:
    Alltid finns gott om näring ÄR stabilitet för mig. Gott om näring får man på flera sätt, t ex minska näringsbehovet genom att minska ljusmängden, dosera ofta som i EI.

    Likaså ser jag det som stabilt när både växter och bakterier tillsammans skapar konstant/stabilt låga ammoniumnivåer. Växter kan bara göra det när dom har allt, dvs det är stabilt höga näringsnivåer, annars stressläcker dom ammonium från bladen och deras minskade ammoniumupptag om dom är näringsbegränsade leder till oerhörd press på biofiltret, så har man inte ett bra filter och man halkar ner på för låga näringsnivåer så blir det ammoniumspikar som skapar algodling.

    Däri ligger stabiliteten som gör att alger försvinner på sikt när man lyckas hålla näringsnivåerna stabilt höga.

    Tom Barrs svar är jag ganska säker på är ett inlägg i kriget mellan honom och PPS-skaparaen Edward som med hjälp av vattentester ser till att hålla oerhört exakta värden av allt - och det behövs inte. Växterna skiter i om det är 5 eller 45 ppm nitrat. Bara det finns stabilt mycket.
    Senast redigerad av defdac; 11 July 2005, 09:38.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • oveb
      • January 2004
      • 2577

      #3
      Min bästa investering på senare tid känns helt klart som doseringspumpen som pumpar i samma mängd gödning strax före ljuset tänds varje dag...

      Det enda som kan orsaka problem är om jag ligger så lågt att något "nollas" under dagen.
      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

      Kommentar

      • Z_Lawer
        • September 2004
        • 333

        #4
        Ursprungligen postat av defdac
        Växterna skiter i om det är 5 eller 45 ppm nitrat. Bara det finns stabilt mycket.
        Mmm, det är så jag har också fattat artikeln, och min slutsats var att det kanske inte behövdes gödas med exakta mängder gödning på exakta dagar, utan man kunde hälla i lite mer ena dagen och lite mindre någon annan dag, sålänge man själv vet att nivåerna är alltid över normala. Dvs. man kanske kunde växla fritt under verkorna - antingen en stooor fulldospuls eller ett par mindre.
        Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

        Kommentar

        • Z_Lawer
          • September 2004
          • 333

          #5
          Ursprungligen postat av oveb
          Det enda som kan orsaka problem är om jag ligger så lågt att något "nollas" under dagen.
          Varför går du inte upp då i koncentrationen?
          Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

          Kommentar

          • oveb
            • January 2004
            • 2577

            #6
            Jag kommer gå upp om det behövs, jag skall först se hur mycket som ackumuleras under en vecka för att se hur mycket upp el ner jag skall justera. Jag kör just nu fulldospulser av allt varje dag och hoppas att det skall räcka.

            Det ser iallafall ut att fungera bra, det kan dock ändras när växtmassan går upp...
            Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

            Kommentar

            Arbetssätt...