"3 st Raka vallisneriaplantor (Stor vallisneria)"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trollet85
    • January 2005
    • 667

    "3 st Raka vallisneriaplantor (Stor vallisneria)"

    Jag har ett 63 liters akvarium med fåtal växter. såg annons på växten som jag har som rubrik och köpte den. jag läste att den var 50cm hög men tänkte att jag kan ju knippsa av den. fick hem den idag och dom var ganska så långa spröten på de växterna. knippsade av lite så det inte skulle se ut som en djungel i akvariumet. det jag tänkte med detta inlägget är att få veta lite om dessa växter. skulle väl skrivit innan jag köpte dom =( kom att tänka på att dessa kanske inte ät sötvattens växter? eller de kanske har några speciella behov av något slag.....

    dom kanske inte gjorde sig så fina i mitt akvarium, men det ser lite fylligare ut iaf. för på zooaffären köper jag inte mer!! köpte en planta i fredags. dom har börjat ta 40kr för en liten skitväxt. helt otroligt. förut tog dom 30kr och det tyckte jag var nog mycket!!
    63L med salamandrar
    Mina älskade persers Viola och Velvet
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    har vallisneria i mitt kar och den växer nåt groteskt.
    ska ner å klippa lite nån da.
    kör sötvattensakvariyum
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Det finns ju flera olika Vallisneria med bland Zoopets artbeskrivningar och de sköts ju alla på ungefär samma sätt.
      Dessutom finns ju Vallsineria-släktet med bland den "Allmäna infon" om man är ute efter information
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Thomaslj
        • May 2003
        • 704

        #4
        Ursprungligen postat av trollet85
        För på zooaffären köper jag inte mer!! köpte en planta i fredags. dom har börjat ta 40kr för en liten skitväxt. helt otroligt. förut tog dom 30kr och det tyckte jag var nog mycket!!
        beställde nyss 2 sorters växter för 380 ink frakt.. hehe, de e dyrt om man vill ha D fint. men d kan D va värt tycker ja=)
        http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

        Kommentar

        • trollet85
          • January 2005
          • 667

          #5
          kjell: hittar inte vart man kan läsa om olika växter..


          thomas: mja... jag är nog inte så pigg på att lägga ut så mycket pengar. försöker komma så billigt undan som möjligt. hade jag vart miljonär hade jag inte brytt mig.
          63L med salamandrar
          Mina älskade persers Viola och Velvet

          Kommentar

          • cassiopeia
            • June 2005
            • 99

            #6
            växtbeskrivningar finns under "hem" och "akvarieväxter".
            Det är mina tankar och teorier, rätta mig om jag har fel.

            Kommentar

            • oveb
              • January 2004
              • 2577

              #7
              Ursprungligen postat av Thomaslj
              Ursprungligen postat av trollet85
              För på zooaffären köper jag inte mer!! köpte en planta i fredags. dom har börjat ta 40kr för en liten skitväxt. helt otroligt. förut tog dom 30kr och det tyckte jag var nog mycket!!
              beställde nyss 2 sorters växter för 380 ink frakt.. hehe, de e dyrt om man vill ha D fint. men d kan D va värt tycker ja=)
              Nu blev jag nyfiken
              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

              Kommentar

              • BluesBoy
                • January 2004
                • 2559

                #8
                Nu blev jag nyfiken
                Då är vi två
                BluesBoy
                http://www.bluesboy.se

                Kommentar

                • trollet85
                  • January 2005
                  • 667

                  #9
                  när jag liks nämnt dessa växter tänkte jag höra. Dom har vart två veckor ungefär nu i akvariumet, vissa av dom har börjat bli lite bruna, och längst upp på en del. Var inte denna växten rätt tålig?

                  Sen så har jag ju i växtnäring en gång i veckan. Förresten, finns det något annat än den växtnäringen att köpa? Tycker det är dyrt med 55spänn för 100ml när man endå ska ha i 15ml varje vattenbyte, den försvinner rätt snabbt. Använder Sera Florena, de är endå den billigaste jag sett.

                  Och visst har jag märkt att några av växterna har tatt sig lite grann, men jag kan inte säga jag tycker det blivit jätte mycket bättre. Tar det tid att dom bygger upp sig igen osv?
                  63L med salamandrar
                  Mina älskade persers Viola och Velvet

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    De kommersiella växtgödningarna innehåller tyvärr inte de tre viktigaste näringsämnena, kväve, kalium och fosfor (N, P och K). Dessa gödningar innehåller mest mikroämnen, det är mikrogödningar. Kör man frekventa vattenbyten har man extremt låga halter av makroämnen som växterna inte alls gillar.

                    Ska man enbart använda mikrogödning som komplement till fiskskiten måste man gå en fruktansvärt svår balansgång mellan få vattenbyten och väldigt försiktig dosering av mikrogödningen i linje med hur mycket mineraliserad fiskskit som finns tillgänglig, annars får du sannolikt mest trådalger.
                    Senast redigerad av defdac; 13 July 2005, 19:48.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      billig gödning finns på www.granholmarna.se

                      köpte själv där för ett tag sen.
                      153kr.
                      1ex av varje påse 5 påsar totalt och ja får klippa mina vallisnerior i tid å otid då dom växer för mycket.

                      kan ju söka lite på pmdd så ser du vad det är förnåt.
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      Arbetssätt...