Hur kort dag kan man ha?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Idanajad
    • May 2005
    • 465

    Hur kort dag kan man ha?

    Åker snart på semester i drygt två veckor, och det känns som det blir en varm sommar. Jag skulle vilja ha så korta dagar (alltså ha lysrören på så kort tid) som möjligt för att undvika att akvariet börjar koka. Men hur mycket (eller lite då) ljus behöver egentligen växterna? Jag har vallisneria, hygrophila, svärdplanta, anubias, javamossa och pistia stratiotes.
    Peccator est aquarifex
  • Z_Lawer
    • September 2004
    • 333

    #2
    Jag tror inte att det är någon fara alls med att ha det tänt som vanligt 8-10 h, bara man ser till att det finns någorlunda normal ventilation under ljusrampen och vattnet.
    Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      kan ju försöka sätta nåt under lysrampen så den kommer upp ett par 3 centimeter.
      gör mer än du tror.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Idanajad
        • May 2005
        • 465

        #4
        Jag har en sån där heltäckande kupa (eller vad det kan heta) med lysrör i, fast jag ska kolla hur det går att höja det lite. Problemet är att akvariet innehåller mosaikguramiyngel som kommer att utveckla sin labyrint medan jag är borta, och då får det inte vara för kallt/dragit. Fast en liten glipa i locket och belysning på i åtta timmar tror jag kanske kan vara en acceptabel kompromiss för såväl växter som stora och små fiskar. Tack för hjälpen! Och trevlig sommar!
        Peccator est aquarifex

        Kommentar

        Arbetssätt...