Hälla i gödning, var?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jny
    • May 2005
    • 48

    Hälla i gödning, var?

    Förmodlingen en korkad fråga, men kom på det idag när jag skulle hälla i växtgödningen. Ska jag hälla i det framför pumpen så det "cirkulerar" (har gjort så hitills)eller direkt över växterna?
    En till fråga, vad är skillnaden på k2so4 och k2po4. Jag har kno3, k2so4 och tropica master grow. Räcker det?
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

    #2
    Det är stor skillnad K2so4 innehåller mycket kalium och man till sätter den för att få mer kalium. KH2PO4 innehåller fosfat och försvinnande lite kalium den tillsätter man för att få fosfat.

    Var spelar inge större roll. Jag brukar försöka att sprida det jämnt över karet. För sök att undvika att pricka micron (TMG) med de andra gödningsmedlena.
    "du ångrar bara det du inte gjorde"

    Kommentar

    • jny
      • May 2005
      • 48

      #3
      Vilket är viktigast kalium eller fosfat? Ska jag inte tillsätta TMG direkt före eller efter de andra?

      Kommentar

      • Z_Lawer
        • September 2004
        • 333

        #4
        Ursprungligen postat av jny
        Ska jag inte tillsätta TMG direkt före eller efter de andra?
        Man brukar rekommendera att tillsätta TMG (mikrogödning) nästa dag.
        Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Vilket är viktigast kalium eller fosfat? Ska jag inte tillsätta TMG direkt före eller efter de andra?
          Med din dosering med K2SO4, KNO3 och TMG så får du inget fosfor. Du borde byta ut K2SO4 mot KH2PO4.

          Ska jag hälla i det framför pumpen så det "cirkulerar" (har gjort så hitills)eller direkt över växterna?
          Hur ser dina blandningar ut?
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Thomaslj
            • May 2003
            • 704

            #6
            Ursprungligen postat av peppito
            För sök att undvika att pricka micron (TMG) med de andra gödningsmedlena.
            Spelar D nån roll?, binds ämnerna och görs svåråtkommliga för växterna? Brukar nämligen blanda ihop allt i samma flaksa varje gång innan gödning.. kanske e helt galet.-
            http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              ?, binds ämnerna och görs svåråtkommliga för växterna? Brukar nämligen blanda ihop allt i samma flaksa varje gång innan gödning.. kanske e helt galet.-
              Det finns risk för att fosfatet binder med mikron, och likaså kan calcium binda med fosfatet. Att häva ner alla pulver i en enda flaska brukar innebära ganska fet fällning för mig själv, främst när CaCl2 kommer med i bilden. Men funkar det utan att du får någon fällning och allt löses upp är det ju kanon.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Thomaslj
                • May 2003
                • 704

                #8
                Har bara micro+, kno3 o kh2po4 i karet nu för tiden... skippat resten.till cacl2.. va D i torrbollar man fick tag på detta?
                Senast redigerad av Thomaslj; 07 July 2005, 16:30.
                http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

                Kommentar

                • peppito
                  • December 2003
                  • 1612

                  #9
                  Cacl2 skaffade jag genom att köpa torrbollen. Ganska billigt och enkelt att få tag i.
                  "du ångrar bara det du inte gjorde"

                  Kommentar

                  • DjHypnoz
                    • March 2004
                    • 162

                    #10
                    Ursprungligen postat av Thomaslj
                    Har bara micro+, kno3 o kh2po4 i karet nu för tiden... skippat resten.till cacl2.. va D i torrbollar man fick tag på detta?
                    Tjo.. ville bara säga att ditt växt kar var grymt snyggt, kul & snygg hemsida! Gillar bilderna & uppföljning där man ser hur växterna utveklats..

                    PS. kan du inte ge "back to natur" bakgrunden till mig nu när du har en hel flora som bakgrund ist
                    För er som är intresserade eller nyfikna på Kampfiskar, besök gärna www.kampfisk.se Sveriges största kampfiskforum! © 2012

                    Kommentar

                    • Thomaslj
                      • May 2003
                      • 704

                      #11
                      hehe, tack!. D där me bakrunden vet ja inte=), ds. billig kopia av btn, tror den gick på under 1000 lappen
                      http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

                      Kommentar

                      • DjHypnoz
                        • March 2004
                        • 162

                        #12
                        haha ja det var ju "billigt" vad går dom äkta för?
                        För er som är intresserade eller nyfikna på Kampfiskar, besök gärna www.kampfisk.se Sveriges största kampfiskforum! © 2012

                        Kommentar

                        • peppito
                          • December 2003
                          • 1612

                          #13
                          Betydligt mer. Över 2000 kr tror jag.
                          "du ångrar bara det du inte gjorde"

                          Kommentar

                          • DjHypnoz
                            • March 2004
                            • 162

                            #14
                            gaaa. ja, man verkar ju som på alla andra hobbys kunna spendera hur mycket pengar som helst på akvarier
                            För er som är intresserade eller nyfikna på Kampfiskar, besök gärna www.kampfisk.se Sveriges största kampfiskforum! © 2012

                            Kommentar

                            Arbetssätt...