Pmdd-ökning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Z_Lawer
    • September 2004
    • 333

    #16
    Iofs kan man långsamt öka CO2-bubbeltakten (max en halv bubbla/sek per dag) tills man märker att fiskarna står uppe vid ytan och då drar man ner en halv bubbla/sek.
    Jag har också märkt att fiskarna mår illa om man ökar bubbeltakten alldeles för snabbt - först trodde jag att det blev för mycket CO2 i burken, men till slut fattade jag att det kanske inte var mängden det var fel på, utan hur snabbt CO2-halten steg. Så småningom gjorde jag precis som du föreslår: jag ökade bubbeltakten liiite gran varje dag.

    Det är bland annat det som fått mig att fundera kring vattenbyten: om jag byter en CO2-berikat vatten i mitt kar mot CO2-fattigt vatten från kranen, och sedan börja tillsätta CO2 från tuben, så kommer ju PH:t att svänga ganska ordentligt, eller hur? Och det är väl det fiskarna ogillar? Att man åter igen måste börja tillsätta CO2 *försiktigt*, höja lite för var dag. Om man å andra sidan inte byter vatten, så kan man köra med den bubbeltakt man vet funkar hela tiden.

    Förresten - hur fort vädras CO2 ur vatten? Dvs - om jag ena dagen fått ner si och så mycket ppm CO2 i mitt kar och har ett visst PH, kan jag utgå ifrån att jag har ungefär lika mycket CO2 i akvariet nästa dag om min tub har varit avstängd under natten? - Jag vill kunna fortsätta där jag var dagen innan och öka bubbeltakten ifall det behövs utan att oroa sig för att fiskarna kommer att tuppa av pga PH-svängningar.

    5 tsk KH2PO4 i en halvliter med en dosering på 10 ml av den gödningen ger dig över 3 ppm fosfat vilket är ganska magstarkt, speciellt om du doserar det 4 ggr på en vecka.
    Jag skulle dosera max hälften av det, och jag själv kör 0,5 ppm varannan dag, dvs runt 2 ml av din blandning i 100 liter borde duga fint.

    0,5 tsk MgSO4 och 2 tsk CaCl2 skulle jag bara dosera efter vattenbytet för att det dels sannolikt är fullt tillräckligt och dels för att garantera att inte calciumet binder upp med övrig gödning + att inte få ett stadigt stigande GH under hela veckan.

    Din nutrisiblandning doserad med 20 ml ger dig runt 0.3 ppm järn vilket är aningens kraftigt, jag skulle dosera max 10 ml av din blandning i 100 liter.
    Point taken *ändrar i min doseringslapp*
    Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

    Kommentar

    • oveb
      • January 2004
      • 2577

      #17
      Får jag tycka lite till så har jag blivit otroligt skeptisk till rötter, de asen klarar att lura en på en flera tiondelar vilket får läbbiga konsekvenser om man kör snålt med co2.
      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

      Kommentar

      • Z_Lawer
        • September 2004
        • 333

        #18
        Inga rötter för min del i så fall - bara växter Tack Oveb!
        Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

        Kommentar

        • BluesBoy
          • January 2004
          • 2559

          #19
          Det är bland annat det som fått mig att fundera kring vattenbyten: om jag byter en CO2-berikat vatten i mitt kar mot CO2-fattigt vatten från kranen, och sedan börja tillsätta CO2 från tuben, så kommer ju PH:t att svänga ganska ordentligt, eller hur?
          Helt riktigt. Du får en tillfällig pH-topp innan det sjunker igen. Det är ingen fara. Betänk hur många IE-burkar det finns som har firrar som leker och mår gôtt.

          Förresten - hur fort vädras CO2 ur vatten? Dvs - om jag ena dagen fått ner si och så mycket ppm CO2 i mitt kar och har ett visst PH, kan jag utgå ifrån att jag har ungefär lika mycket CO2 i akvariet nästa dag om min tub har varit avstängd under natten?
          Beror på. En stor bov är ytcirkulationen. Jag har mätt lite på detta och kan få burken att hålla konstant CO2-nivå (pH) hela natten om cirkulationen är obefintlig:


          Det vanligaste är nog att man kommer en bit upp på kurvan och därför brukar man "förspänna" med CO2 ett par timmar innan lyset slås på så det finns gott om kol när grönsakerna vaknar till.
          Även detta har jag labbat lite med och fått till en riktigt bra kurva där jag simulerar en kontroller hjälpligt genom att pulsa ett par gånger under natten istället för förspänningen. Detta får CO2-nivån att ligga ganska konstant hela dygnet. Det svåra här är att justera in tillräcklig nivå när fotosyntesen är som störst och när växtmassan ändrar sig. Det fixar en kontroller (regulator) galant som oveb säger.
          BluesBoy
          http://www.bluesboy.se

          Kommentar

          • Z_Lawer
            • September 2004
            • 333

            #20
            Helt riktigt. Du får en tillfällig pH-topp innan det sjunker igen. Det är ingen fara. Betänk hur många IE-burkar det finns som har firrar som leker och mår gôtt.
            Okej, låter lugnande - jag oroade mig för firrarna pga att jag läst i en bok att:
            [...] skillnaderna mellan pH-värdena är en tiopotential, alltså ett stort steg för organismerna.
            Vad gäller det andra, dvs.:
            Det svåra här är att justera in tillräcklig nivå när fotosyntesen är som störst och när växtmassan ändrar sig. Det fixar en kontroller (regulator) galant som oveb säger.
            så undrar jag hur controller gör det rent tekniskt - har den någon slags ventil som den slår på/stänger av med utgångspunkt i pH-värden?
            Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

            Kommentar

            • BluesBoy
              • January 2004
              • 2559

              #21
              så undrar jag hur controller gör det rent tekniskt - har den någon slags ventil som den slår på/stänger av med utgångspunkt i pH-värden?
              Just så. Den mäter in aktuellt pH-värde m.h.a. en prob och jämför med det värde man har justerat in setpoint till. På CO2-regulatorn sitter en magnetventil ( pos 3 http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=156 ) som kontrollern öppnar för att släppa på mer CO2. Ventilen är av typen "on/off" (ej analog) så det blir en slags switchad reglering kring setpoint.
              BluesBoy
              http://www.bluesboy.se

              Kommentar

              • Z_Lawer
                • September 2004
                • 333

                #22
                Allright, så man behöver även en magnetventil för att allt skall kunna funka. Men vad betyder "ej analog" - kan man få den att justera pH:t på något annat sätt: exempelvis genom att höja/sänka bubbeltakten på något annat sätt?
                Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

                Kommentar

                • BluesBoy
                  • January 2004
                  • 2559

                  #23
                  Men vad betyder "ej analog" - kan man få den att justera pH:t på något annat sätt: exempelvis genom att höja/sänka bubbeltakten på något annat sätt?
                  Jodå. När pH:t stiger över förinställt värde öppnar kontrollern ventilen och CO2 tillförs burken med den bubbeltakt man har ställt in. När pH:t nu sjunker under förinställt värde stängs ventilen och så upprepas detta på nytt kontinuerligt. Hur ofta denna cykliska process upprepas beror på en rad faktorer. T.ex. vilken bubbeltakt man har, hur bra man löser upp koldioxiden, växtmassa/konsumtion/ljusstyrka, vattencirkulation och ev. hysteres i programvaran.
                  BluesBoy
                  http://www.bluesboy.se

                  Kommentar

                  • Z_Lawer
                    • September 2004
                    • 333

                    #24
                    Umm, jag förstår,,, Hur går det med din projekt för controllern - varför slopade du förresten den första Solo-versionen?
                    Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

                    Kommentar

                    • BluesBoy
                      • January 2004
                      • 2559

                      #25
                      Ursprungligen postat av Z_Lawer
                      Umm, jag förstår,,, Hur går det med din projekt för controllern - varför slopade du förresten den första Solo-versionen?
                      Det går bra. Budgetlösningen fungerade (och gör fortfarande) alldelles lysande i mitt växtkar som enbart kontroller. Eftersom jag gillar att labba lite ville jag ha mer "krut" för att använda den som datalogger och styra ljus mm. mm. Då valde jag att gå på en kraftfullare lösning istället.
                      BluesBoy
                      http://www.bluesboy.se

                      Kommentar

                      • Z_Lawer
                        • September 2004
                        • 333

                        #26
                        Jag startade en ny tråd om hur man kan tillverka en hemmabyggd controller, hoppas du vill bidra med dina erfarenheter från byggandet av Solo och XL. Förresten: vad skulle en färdig hemmabyggt controller (inkl. prob) kosta?
                        Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...