Alger på ytan - bilder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kek
    • October 2004
    • 95

    Alger på ytan - bilder

    Hej!

    Jag blir snart galen. Jag har fått en envis algbeläggning på ytan i mitt akvarium. Vad är det för någonting, och framförallt, vad kan jag göra för att bli av med dem. Jag har hittills tagit bort dem genom att lägga hushållspapper på ytan, och det är ju väldigt effektivt, för stunden. De kommer tillbaka och på bara några dagar är ytan täckt igen. Jag har mycket växter i akvariet och göder normalt med pmdd och CO2. Nu har jag dragit ner på pulvren i ett försök att göra tillvaron lite mindre gynnsam för inkräktarna. Ev kan det bero på närings boost från en död fisk som blev liggande ett tag innan jag upptäckte den, men den stora frågan är hur jag ska bli av med dem!!! Tacksam för alla tips!

    Mvh
    Karin

    ps.
    Bilder på eländet finns på: http://www.ift.uib.no/~mohn/index.htm
    Senast redigerad av kek; 28 June 2005, 21:44.
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    om du kör med ytterfilter så finns det insug till dom som håller ytan ren och då skulle suga i sej alger också.


    ytvattenrenare
    Senast redigerad av Raven; 29 June 2005, 00:35.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • erland
      • June 2003
      • 410

      #3
      Jag tror jag har haft exakt samma problem, läs i nedanstående tråd hur jag löste det. Jag testade också att sluta sätta ned näring men det hjälpte inte för mig, jag hade ytan i några månader tills jag till slut lyckades få bort den enligt nedan.

      Kort sammanfattning:
      - I ena akvariet satte jag ned några black molly som käkade upp algerna inom ett dygn.
      - I andra akvariet skaffade jag en liten cirkulationspump som rörde om ytan, algerna var borta inom några dygn.

      Tråd med mer detaljer:
      Erland Isaksson
      Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
      Min Zoopet Blog

      Kommentar

      • kek
        • October 2004
        • 95

        #4
        Hej!
        Tusen tack för svaret. mitt akvarium är precis som ditt ett juwel akvarium (240l) och det är svårt att rikta pumpen så att det blir fart på vattenytan. (Kan det vara en orsak till att de kom från början?) En exrta pump kunde nog funka men eftersom jag göder med CO2 så vet jag inte om jag är så sugen på att vädra ytan alltför mycket. Jag ska däremot sticka iväg och införskaffa black mollys asap! Om det är hälften så effektivt som antyddes i tråden så är jag supernöjd.

        Mvh
        Karin

        Kommentar

        • erland
          • June 2003
          • 410

          #5
          Jag tror inte ytcirkulationen är orsaken till ytan utan det finns nog någon bakomliggande orsak som gör att den uppstår till att börja med. Däremot kan det säkert vara så att risken att den skall uppstå är mindre om man har större ytcirkulation.

          När jag väl fick bort ytan så har den dock inte återkommit, inte ens efter att jag plockade bort black mollyna(i Rio 240) och stängde av den extra cirkulationspumpen(i Rio 300). Så det verkar som att det bara behövdes något som tillfälligt ändrade förutsättningarna så att algerna på ytan trivdes sämre för att de skulle försvinna helt.
          Erland Isaksson
          Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
          Min Zoopet Blog

          Kommentar

          • sunkan aspidoras
            • June 2005
            • 925

            #6
            tja.. inget direkt solljus, täta vattenbyten, ingen näring på ett tag, mer snabbväxande växter ska nog hjälpa OCH SPARSAMT MED MAT!!!
            Senast redigerad av sunkan aspidoras; 29 June 2005, 13:26.

            Kommentar

            • kek
              • October 2004
              • 95

              #7
              Hej!

              Jag köpte Black molly i förrgår. Jag är helt förundrad över deras aptit! De mumsar ju i sig allt som finns och ser ut som mat. Algerna på ytan finns det inte ett spår av och de jobabr på rätt bra med att putsa javamossan från alger också. Tack för en superbra lösning!

              Kommentar

              Arbetssätt...