Mäta CO2 med kasst pH-test

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #16
    Ursprungligen postat av heeke
    Nä, bara för att man mäter två punkter behöver det väl inte vara linjärt?

    Man får två punkter med "rätt" värde och vet att det är logaritmiskt där imellan, eller tänker jag fel?
    Nu vet jag inte hur en pH-prob är konstruerad, men gissar att den har olika resistans vid olika pH värde, och då kan ju resistansen vara den dubbla vid det dubbla pH-värdet, men det påverkar ju bara hur controllern ska vara kunstruerad. Dvs proben ger en lijär representation av det logaritmiska pH värdet?! Detta förklarar kanske varför proben är mer exakt innom ett visst område.
    Vill minnas att man den spänning som proben lämnar ifrån sig stiger linjärt med ph't. Men det förklarar nog Bluesboy närmare för oss när han vaknar i morgon

    Dock så tror jag nog att vi är överrens om att två punkter liiite närmare varandra än 4.0 och 7.0 vore att föredra.

    En kurva kan ju vara nästan hur brant som helst och ändå vara att betrakta "rak" inom ett kort intervall.
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #17
      50/50 borde väl bli ph 5.5 ???
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • NE
        • January 2004
        • 1549

        #18
        Jag hade också för mig att en ph-probe skulle vara väldigt linjär men så här står det i ett ganska ingående dokument om ph-elektroder jag hittat.

        "Slope:
        The angle between the horizontal axis and the line formed by plotting electrode potentials
        against ion level on semi-logarithmic graph paper. By analogy, slope has also come to be a
        measure of electrode response to the ion being detected."

        Hela dokumentet finns här (eventuellt behöver man registrera sig):

        /Niklas

        Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

        Kommentar

        • PatrikMalmo

          #19
          Enligt ursprungstexten kring Krauses test så ger utandningsluften 60 mg/l CO2 efter att man har blåst ett tag.

          Hilsen,

          P

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #20
            Vad jag igentligen ville säga, hade inget med probar att göra, inte heller hur mycket CO2 det blir av utandningsluft.

            Det jag däremot ville ha sagt är att den teori defdac länkade till, som också jag citerade i tidigare inlägg omöjligt kan stämma.
            Dvs, om man mäter upp ett visst pH värde vid 60ppm CO2 (vi får tro på att utandningsluften ger ca 60ppm) och sedan mäter upp ett annat pH värde vid 0.5ppm (Vi får även tro att detta stämmer om man luftar ut vattnet) så betyder det INTE att det pH värde mitt i mellan de två uppmätta ger 30ppm CO2.
            Varför inte?
            Jo, pH är en logaritmisk skala och det går åt 10ggr mer CO2 att sänka pH från 7 till 6 än vad det gör att sänka från 8 till 7
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #21
              Det är ju faktiskt sant oavsett vilken buffer man använder, själva pH-skalan i sig är ju logaritmisk.

              Jag bryr mig inte jättemycket eftersom jag hellre kör 60 ppm CO2 än för lite, men det kan ju vara intressant för dom som vill köra lite försiktigare.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #22
                Tog CO2-tabellen bara för att ingen ska tro att jag är ute och cyklar

                Som sagt, rätt stor skillnad om man tror att man ligger på ca 30ppm men igentligen bara ligger på ca 6ppm CO2.
                Så börjar man mecka med en massa annat istället för att bara dynga i lite mer CO2.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • NE
                  • January 2004
                  • 1549

                  #23
                  Sorry för urspårningen med ph-proben.

                  Jag är helt enig med ph skalan i övrigt.
                  /Niklas

                  Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                  Kommentar

                  • BluesBoy
                    • January 2004
                    • 2559

                    #24
                    Ännu ett bevis att det är lite lurigt att bestämma CO2 med säkerhet
                    Även Roger Miller var ju lite skeptisk: http://www.thekrib.com/Plants/CO2/kh-ph-co2-chart.html

                    Så snart jag hinner ska jag köra ett par referenskörningar i nya fräscha buffertvätskor och med dubbla probar. Vid mitt kH är det ju trots allt bara 0,3 pH skillnad mellan 30 och 60 ppm CO2.

                    Jag har fortfarande lite huvudbry som jag vore tacksam om någon kunde hjälpa till att få ordning på.
                    1. Det pratas mycket om ett jämnviktsläge mot atmosfären på 0,6 ppm. Jag har en känsla av att det kommer från en uppskattning när man kör med kH 2?!? Någon som vet om det stämmer?
                    2. Har inte volymen i provvätskan en stor påverkan som man blåser i? Att bestämma en enhet mg/l känns ju lite udda om volymen är okänd eller varierar kraftigt (jämför 5 ml provrör med mitt 100 ml plastmugg…).

                    Teori Busted!
                    Ja, jag håller nog med om att den är vansklig. Skulle hellre föredra ursprungsmetoden att justera in mot det värde man får efter blåsövningen (ej interpolera) för att garantera X.
                    Åtminstånde jag är intresserad att reda ut vad X är och vore som sagt tacksam för svar (vidare spånerier) på frågorna ovan.
                    BluesBoy
                    http://www.bluesboy.se

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #25
                      Ursprungligen postat av BluesBoy
                      1. Det pratas mycket om ett jämnviktsläge mot atmosfären på 0,6 ppm. Jag har en känsla av att det kommer från en uppskattning när man kör med kH 2?!? Någon som vet om det stämmer?
                      Med risk för att bli idiotförklarad, men spelar det värdet någon större roll?

                      Jag menar: Jag själv tänkte mig att när glaset är genomluftat/kommit i jämnvikt med luften så är det 0 ppm (även om det inte är det). pH:t jag har då visar mig "den lägsta mängden CO2 jag kan ha", dvs pH:t är det "sämsta" jag kan ha och ett genomblåst vatten det bästa (well 60 ppm är ju lite kraftigt, men det funkar för mig =).

                      2. Har inte volymen i provvätskan en stor påverkan som man blåser i? Att bestämma en enhet mg/l känns ju lite udda om volymen är okänd eller varierar kraftigt (jämför 5 ml provrör med mitt 100 ml plastmugg…).
                      Låt vatten stå i en behållare så kommer det i jämnvikt med luften oavsett storlek. Blåser du tillräckligt länge i en kopp så får du jämnvikt med din andedräkt oavsett vattenmängd. Det borde man kunna se genom att pH:t planar ut efter några minuters blåsande.
                      Senast redigerad av defdac; 05 October 2005, 12:11.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • BluesBoy
                        • January 2004
                        • 2559

                        #26
                        Med risk för att bli idiotförklarad, men spelar det värdet någon större roll?
                        Njae, det var mest för eget intresse för att få kläm på hur mycket CO2 som återstår när man som jag, har ganska mycket HCO3 i vattnet jag ska testa. Jag upplever stor skillnad hur mycket man får lufta (med tryckluftspistolen) mellan kranvatten, akvarievatten och sumpvatten.
                        Att veta när vattnet *verkligen* har minimalt med CO2 vore intressant.

                        Blåser du tillräckligt länge i en kopp så får du jämnvikt med din andedräkt oavsett vattenmängd.
                        Aha, det var det jag undrade.

                        ...och är den nivån 60 ppm återstår nog bara felaktig kalibreringsvätska som felkälla hos mig förutsatt att jämviktsläget varierar beroende på bikarbonater eller nåt annat jag inte känner till.
                        BluesBoy
                        http://www.bluesboy.se

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #27
                          Njae, det var mest för eget intresse för att få kläm på hur mycket CO2 som återstår när man som jag, har ganska mycket HCO3 i vattnet jag ska testa. Jag upplever stor skillnad hur mycket man får lufta (med tryckluftspistolen) mellan kranvatten, akvarievatten och sumpvatten.
                          Att veta när vattnet *verkligen* har minimalt med CO2 vore intressant.
                          Åhå då förstår jag.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo

                            #28
                            Funderar på om det kan vara extra lurigt när man har egen brunn. I det mätprotokollet som finns för Malmös vatten finns det ju värden på aggresiv kolsyra och sådant (vattenverket försöker hålla nere det efter som det korroderar ledningarna). I ett brunnsvatten kan det kanske vara hur som helst med det värdet - dvs vattnet innehåller en del CO2 redan från kranen, samt kopplingen med karbonatsystemet. Minns inte vilket KH du får ur kranen, Bluesboy, men det kanske kan fälla ut lite kalk om vattnet får genomluftas ett tag, och samtidigt så frigörs CO2 - månne påverkar sådant mätningen.

                            Hilsen,

                            P

                            Kommentar

                            • BluesBoy
                              • January 2004
                              • 2559

                              #29
                              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                              Minns inte vilket KH du får ur kranen, Bluesboy, men det kanske kan fälla ut lite kalk om vattnet får genomluftas ett tag, och samtidigt så frigörs CO2 - månne påverkar sådant mätningen.
                              Som jag skrev i några inlägg tillbaka:
                              Ursprungligen postat av BluesBoy
                              Notera dock att brunnsvatten kan innehålla en hel del CO2 så vi vet inte med säkerhet om det var jämviktsläge (helt urluftat) vid mätningen i laboratoriet.

                              Edit: Vid samma mätning hade jag HCO3 190 (kH: 190/17,8571=10,64)
                              Vattnet hade alltså 1.6 ppm CO2 vid ankomst (@ 10 grader celcius).
                              Detta var för dryga två år sedan och nu brukar jag *mäta* upp kH=8 i karet.

                              Jag brukar få lufta över natten för att få upp pH:t till stabilt (urluftat) värde.

                              Det jag inte har koll på som jag efterfrågade är hur man med säkerhet (och med rimliga medel ) avgör när all löst koldioxid är urluftat och bara har (bi)karbonater kvar som "sitter tajt" mot pH:t.
                              BluesBoy
                              http://www.bluesboy.se

                              Kommentar

                              • BluesBoy
                                • January 2004
                                • 2559

                                #30
                                Jag tror jag hittade svaret själv:


                                Vid 8,34 (@ 25 grader) Är vätekarbonaten som störst. Under sjunker pH p.g.a kolsyra (H2CO3) och över stiger pH p.g.a. karbonater (CO3).
                                Räknar man om andelen HCO3 (140 ppm hos mig) enligt grafen med totala kolsyrasystemet stämmer löst CO2 ganska bra med CO2-tabellerna/kalkylatorerna. Fräckt! (I alla fall för oss som sov på kemilektionerna )
                                BluesBoy
                                http://www.bluesboy.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...