Åååh, varför stenull/mineralull?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Idanajad
    • May 2005
    • 465

    Åååh, varför stenull/mineralull?

    Har just köpt några nya växter, och medan jag muttrande pillade loss rötterna började jag undra lite. Varför säljs nästan alla växter med rötterna i den eländiga stenullen? Tänk vad lätt det vore att skölja bort sand/jord/grus istället!
    Peccator est aquarifex
  • aliback
    • April 2005
    • 163

    #2
    säkert lättare med stenull för odlarna . Jag blev informerad i affären att jag skulle låta det vara kvar, säkert inte rätt?
    MVH
    Annelie

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Tror stenullen har med export-regler att göra. Tropica kan garantera att det inte finns sjukdomar i den. Claus Christensen svarade på APD för några dagar sedan om varför Tropica inte får exportera till USA:


      Jag blev informerad i affären att jag skulle låta det vara kvar, säkert inte rätt?
      Njae. Det är väl främst för att stenull inte bryts ner i akvariet så det blir en massa fula tussar överallt om man låter dom vara kvar. Tropica själva rekommenderar ju att man tar bort den.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Idanajad
        • May 2005
        • 465

        #4
        Aha, det verkar alltså finnas ett gott skäl. Tack för klargörandet! (Fast jag kommer nog fortsätta svära över stenullen emellanåt, idag provade jag att dra bort den med pincett, det gick lite sådär...)
        Peccator est aquarifex

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Idanajad
          Aha, det verkar alltså finnas ett gott skäl. Tack för klargörandet! (Fast jag kommer nog fortsätta svära över stenullen emellanåt, idag provade jag att dra bort den med pincett, det gick lite sådär...)
          1/ Absolut allt behöver inte komma bort
          2/ Det lossnar lättare om man håller ner växten i vatten (exempelvis i en skål eller hink)
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Idanajad
            • May 2005
            • 465

            #6
            1/ Absolut allt behöver inte komma bort
            Nej, fast jag har det där "så mycket som möjligt" ringandes i öronen. Dessutom tycker jag att det känns... giftigt, kanske. Dessutom fult.
            2/ Det lossnar lättare om man håller ner växten i vatten (exempelvis i en skål eller hink)
            Det ska jag testa nästa gång det är dags. Tack!
            Peccator est aquarifex

            Kommentar

            • aliback
              • April 2005
              • 163

              #7
              För några år sen jobbade jag i ett växthus där det odlades slanggurka och de använde stenull som odlingssubstrat. Har för mig att det var för dels att ullen inte varken tog upp eller avsöndrade några ämnen och ingen nedbrytning som snodde kväve från plantorna. Men det är ett tag sen och jag kan ju ha fel. Får ta eventuella tillrättavisningar
              MVH
              Annelie

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                själv börjar jag pilla bort stenullen med fingrarna och fortsätter sen med pincett under en vattenkran.
                brukar få bort 95-100% av stenullen.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • Idanajad
                  • May 2005
                  • 465

                  #9
                  Du har säkert rätt. Jag tror jag associerar stenullen med sån gul isolering (heter det t.o.m. rockwool?) som man så gärna ville känna på och hoppa i när man var barn, och som kröp in i huden och... någon som lyckades ta sig förbi vuxenbarriären och minns hur det var?
                  Peccator est aquarifex

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    #10
                    Testa att peta bort stenullen under vattnet med en virknål. Funkar riktigt bra.
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • mohlin
                      • January 2004
                      • 1487

                      #11
                      Man ska INTE hoppa i stenull, jag har gjort det när jag var en 5-6 år. Det kliar åt h-e till och man blir inte av med det igen. Vi har efterisolerat på vinden och så fort man har tagit i det så blir händerna röda och irriterade. Jo, jag vet att man ska ha handskar...

                      Samma sak med glasfilt man sätter på tak o väggar innan man målar.

                      Kommentar

                      • Mr B
                        • September 2004
                        • 1310

                        #12
                        Inte konstigt eftersom det i de flesta fall handlar om olika typer av glasull, altså väldigt tunna glasstavar, som bryts av när de trängt in i huden. Även samma anledning som gör att man inte rekomenderar att man använder glasull/mineralull som högtalar dämpmaterial.

                        Det främsta jag hört som anledning till att inte ha de medföljande pottorna rakt ner i akvariet är att oftast står växterna i olika näringsbad hos odlaren, vilket kanske inte får optimal effekt när det importers till det egna akvariet...

                        B!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...