ruttnande växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mayweed
    • November 2004
    • 73

    ruttnande växter

    Hejsan!

    Har fått ett litet problem sista tiden med att vissa av växterna sakta men säkert ruttnar, vilket skapar problem med vattnet.
    Det är mest mitt 110L kar som bråkar, vilket jag iofs inte är förvånad över då det bara varit igång i två veckor, men ack så irriterande.

    Den första växt som snabbt började ruttna nedifrån och upp var vattenormbunken (cornuta). Fick glatt ta upp den och slänga, men lyckades iaf rädda två blad som nu flyter runt på ytan för att få lite nya skott.

    En röd lotus på tillväxt har jag varit tvungen att ta bort ett gäng blad på då de började ruttna (de som var på väg till ytan) och min Echinodorus ' Ozelot', har fått en mörk beläggning som liknar den på bakrutan.
    Svärdsplantan mår finfint, hygrophilian växer så det knakar, Limnophilian likaså och spikbladet vill ta över akvariet fullkomligt.

    Var tvungen att få igång akvariet ganska fort för att separera ett par kulfiskar, så jag pressade ett gäng filter från övriga akvarier för att få igång lite bakteriekultur, och de fiskar som finns i mår bra.

    Phew.. några tips/idéer? Som det ser ut så göder jag med PMDD, men ganska sparsamt då jag inte vet hur det påverkar ett så nytt kar.

    Har även lite problem i 180L akvariet, där mitt 'jätteciklidgräs' ruttnat men allt annat verkar må bra. Ville ha något högt gräs i bakgrunden, så om någon har något glatt tips där blir jag massa glad!

    Mvh
    Helena
    180L blandad fisk som sällan syns
    110L kulfisk med vänner
    54L snäckskalslekare (L. Stappersi)
    20L med dvärgkulfisk samt
    12L växter med sniglar och lite endlersyngel
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Det är just i ett nystartat kar pmdd kan göra mest nytta. I ditt kranvatten finns ingen näring, därför måste den till. Om växterna kom från ett kar med ordentlig gödning så förvånar inte denna extrema kvävebrist ett dugg. Kvävebrist visas först i att gamla blad ruttnar, med tiden kan hela växterna ruttna bort. Göd på så löser det sig.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      #3
      Kanske jättevallisneria kunde passa som jättehögt gräs? Vet inte om växtsättet är det du söker? Men dom blir i alla fall väldigt långa, ligger på ytan och silar ljuset och sprider sig snabbt i karet.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Mayweed
        • November 2004
        • 73

        #4
        Ursprungligen postat av Tropfrog
        Det är just i ett nystartat kar pmdd kan göra mest nytta. I ditt kranvatten finns ingen näring, därför måste den till. Om växterna kom från ett kar med ordentlig gödning så förvånar inte denna extrema kvävebrist ett dugg. Kvävebrist visas först i att gamla blad ruttnar, med tiden kan hela växterna ruttna bort. Göd på så löser det sig.
        MVH
        Magnus
        Så eventuellt köra i lite mer KNO3 för att få upp kvävehalten?
        Kan de bruna algbeläggningarna på Echinodorus också bero på kvävebrist då kanske?
        Är fortfarande novis på PMDD, och blir lite osäker emellanåt hur jag ska åtgärda de olika problemen.
        Men, men. Man lär så länge man lever.
        Tack för svaret iaf, trodde nämligen snarare på övergödning än undergödning

        // Helena
        180L blandad fisk som sällan syns
        110L kulfisk med vänner
        54L snäckskalslekare (L. Stappersi)
        20L med dvärgkulfisk samt
        12L växter med sniglar och lite endlersyngel

        Kommentar

        • Mayweed
          • November 2004
          • 73

          #5
          Ursprungligen postat av Sonja
          Kanske jättevallisneria kunde passa som jättehögt gräs? Vet inte om växtsättet är det du söker? Men dom blir i alla fall väldigt långa, ligger på ytan och silar ljuset och sprider sig snabbt i karet.
          Hmm.. Det ska jag titta närmare på. Har haft lite otur med vanlig vallisneria, men jag vill ha just det långa gräset som täcker lite av ytan, så jag får ge mig ut på jakt helt enkelt

          Tackar så mycket!

          // Helena
          180L blandad fisk som sällan syns
          110L kulfisk med vänner
          54L snäckskalslekare (L. Stappersi)
          20L med dvärgkulfisk samt
          12L växter med sniglar och lite endlersyngel

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            #6
            Jättevallisnerian täcker inte lite av ytan, den täcker mycket... och fort Jag har petat ner några skott i ett kar med blästersand och attan vad den växer. Den skjuter massor av nya plantor och växer fort på bladlängden. Det blir ett väldigt vackert ljus i karet när bladen ligger på ytan och silar ljuset. Bladen är säkert uppåt 10 mm breda lite drygt.
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            Arbetssätt...