Cyano och posthornssnäckor!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    Cyano och posthornssnäckor!

    Jag undrar om någon annan har lagt märke till om posthornssnäckor äter mycket cyano?
    I två kar med mycket yngel där jag matar på rätt bra har jag (haft) cyano nyligen.
    Det första är en 30-liters plastback med sand och massor av växter, både planterade och flytväxter. Har corydorasungfisk och massor av Endlers guppy där i. En längre tid har jag haft cyano i flytväxterna samt en sån där grön hinna på insidan av backväggarna. Men efter att jag släppt ner en näve posthornssnäckor som började föröka sig riktigt bra så började sakta cyanon försvinna. Plötsligt var all cyano och alla alger överhuvudtaget på växterna och backsidorna borta.
    Jag vågade inte riktigt tro att det skulle vara så lätt att det var tack vare snäckorna. Så jag släppte nyligen ner några i ett litet kar med rätt mycket killiungfisk och cyano på flytväxterna.
    Nu kan jag se att cyanon sakta minskar, snäckorna är t o m halvvägs uppe på flytormbunkarna och jag ser att de gnager av cyanohinnan.
    Jag skulle gärna vilja ha lite synpunkter på det här.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg
  • gladhertha
    • February 2005
    • 1755

    #2
    Är säkert möjligt. Har ex. läst att Ampullarior äter cyano? så de kanske är en "snäckgrejj"
    Mvh Hanna
    Min Zoon

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      #3
      Ja nu när jag tittar på flytväxterna i killikaret är all cyano borta. Jag måste nog testa lite mer innan jag kan råda folk som har problem med cyano i t ex yngelkar att skaffa posthornssnäckor. Men det varkar lovande hittills
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      Arbetssätt...