Vad är det för alg? +massor av frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Queen of frogs
    • May 2005
    • 80

    Vad är det för alg? +massor av frågor

    Har tyvärr ingen vettig kamera, men såg idag att jag fått en svart lite trådliknande alg längst ner i framkant på mitt kar, har kommit dit väldiggt fort.
    Vad är det för nåt?
    Kan det vara nåt att oroa mig för?

    Har läst lite om nån snabbväxande alg som nån fick täcka karet med säckar o joxa.... Låter ju inte så kul, blir ju lite skrajsen
    Kan det ha med det fina vädret o all sol att göra?
    Har inte karet på ett riktigt optimalt ställle, men det är bara en kort stund på morron som solen träffar på det, men det är rätt ljust där...

    Jag har ljust nu: i ett 50liters kar
    2 guldbarb
    5 drottningrasboror
    4 guppy (2 av varje kön)
    2 amono (effektiva)
    2 olika sorters algätare (1 effektiv o en som bara latar sig )
    1 black molly
    1 mussepigg platy

    Vad ska jag göra??
    Är det bara vänta o se?

    Snälla hjälp mig, Ge mig råd!!!
    Jag har en tråd om frågor om mitt vatten som kan ha med saken o göra oxå, under vatten kategorin.

    MVH Ann
    Senast redigerad av Queen of frogs; 18 June 2005, 10:17.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Har du bara plastväxter eller inte är speciellt intresserad av växter tror jag du blir nöjdast med att dumpa ner en massa algmedel typ Algenkiller.

    Men överlag är det stabilitet som får alger att dra sig tillbaks, eller rättare slagt dra ner på förökningstakten.

    Starkt infallande ljus från rummet är problematiskt då algerna diggar ljusintensiteten och kan i motsats till växter utnyttja det ganska enkelt. När jag själv hade infallande morgonljus så täckte jag faktiskt över akvariet varje kväll, men när jag fick upp växtmassan så firrarna hade svårt att röra sig så var det inga problem med infallande ljus heller. Där kan du alltså göra en förbättring.

    Alger diggar ammonium som kommer från fiskarnas avföring. Detta måste omvandlas i filtret av bakterier - håller du filtret för rent från den där goa bruna filtergeggan eller stör filtret för ofta så kommer det bli små variationer i ammoniumnivåerna som algerna tar som signal att det inte finns några konkurrenter och lägger i högväxeln och börjar blomma.

    Tycker du det är lite halvkul med växter kan du sätta fokus på dom ett tag, dvs inte göra några vattenbyten kolla noga efter näringsbristsymptom och avhjälpa alla synliga näringsbrister genom att dosera hemmagjord gödning. Allteftersom växterna får en stabilt näringsrik miljö och du inte stör filtret kommer det innebära extremt låga ammoniumnivåer - växterna tar över och algerna försvinner allteftersom. Men detta kräver tyvärr att du skaffar lite olika salter med skumma namn (KNO3, KH2PO4, NutriSi. MgSO4). Men det är kul och väldigt billigt och väldigt smidigt iom att du slipper vattenbyten!
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    Arbetssätt...