Hur hålla ner ammoniumnivåer från dag 1?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blackened
    • May 2005
    • 58

    Hur hålla ner ammoniumnivåer från dag 1?

    Hejsan!

    Har ledsnat rejält nu på mitt bottenmaterial (chinchillasand <0.2mm) och tänkte byta till lite grövre rådasand eller kanske fin engelsk sjösten. Är trött på att man inte ens kan suga rent botten utan att få med sig mer sand än skit, och växterna sitter riktigt löst osv. Får även en känsla av att det aldrig tränger ner några denitrifikationsbakterier under botten utan allt ligger som ett fult täcke ovanpå. Den är nämligen fortfarande som ny 2mm under ytan.

    Min fråga är om jag på något sätt kan göra den här växlingen lindrigare för nedbrytningsprocesserna? Ogödslad torv har jag hlrt? Man ska väl även kunna laka ur jord i en hink och ha under?

    Kom med era bästa tips nu!
  • blackened
    • May 2005
    • 58

    #2
    Sådär var nere o köpte rådasand 1.2 mm. Är sugen på o sätta igång men jag väntar på vad ni har o säga....

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Har du brottom tycker jag du ska springa och köpa lite ogödslad torv och sprinkla på bottnen så den inte syns, less is more. Sedan krama ur en massa filtergegga ovanpå, kanske spraya lite nitrivec över också så har bakterierna fint med kol och nitrifikationen är igång från början.

      Har du mer tid på dig kan du även test att blötlägga torven med en massa KNO3 och KH2PO4 i en hink med vatten + filtergegga i typ en vecka.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Finns ett mycket enkelt sätt:

        Dagliga 50%'iga vattenbyten.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • blackened
          • May 2005
          • 58

          #5
          Defdac: På vilket sätt hjälper gödningen torven? Nu blir jag nyfiken...

          Azur: Hur länge då och varför?

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            50% vattenbyte minskar ammonium/ammoniak-halten med 50%. Varje dag. Du bör aldrig få så höga nivåer att fisken tar skada, i alla fall inte om du inte tok-matar.
            Efter ungefär en vecka börjar bakterierna komma igång igen, och du kan trappa ner bytena (varannan dag, var tredje etc). Efter två veckor kan du köra som vanligt igen.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • blackened
              • May 2005
              • 58

              #7
              Nu handlar det inte om fisken utan, ännu värre, växterna och algerna. Vill inte ha en stor algblomning.

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Alger, är det ett problem?
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • blackened
                  • May 2005
                  • 58

                  #9
                  Haha... För oss hemmäskare med underdimensionerat filter är det det!

                  Hursomhelst så har jag bytt nu. Riktigt drygt, tog mig 3 timmar med plantering och städning efteråt... Är nöjd än så länge (ska dock nämnas att man inte ser så långt in i karet pga den vita dimma som gruset släppt ifrån sig =) ) Jag körde med ett litet lager torv och gegga. Får hoppas att det går bra.

                  Tack för hjälpen!

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Ursprungligen postat av blackened
                    Defdac: På vilket sätt hjälper gödningen torven? Nu blir jag nyfiken...
                    Det är smart att dränka torv i gödningslösning eftersom torv har CEC, katjonutbytesförmåga, det binder upp näringen men är ändå lättillgängligt för växternas rötter.

                    Kan du då få ner makroämnen från början, som det alltid blir brist på förr eller senare så är det naturligtvis bara bra för växterna.

                    Jämför med lera där du mest får mikroämnen och järn som inte går åt i någon större mängd varpå du får trådalgsodling.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...