Några bra staghorn-dödarknep ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    Några bra staghorn-dödarknep ??

    Hej

    Jag har ganska seriösa problem med staghorn i nålgräset. Har försökt växa ihjäl det med höga halter av allt men det verkar hopplöst. Gräset växer och bubblar frenetiskt men staghornalgerna verkar gilla det åxå

    Någon som har några goda tips ??

    Har klippt gräset ganska så rejält med viss framgång men skulle gärna vilja veta lite mer om denna alg.

    Läste något inlägg på APC där Barr sa att när man väl haft den och utrotat den som kommer den sällan tillbaka men hur komma dit
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.
  • St.Anger
    • October 2004
    • 115

    #2
    Ursprungligen postat av oveb
    Hej

    Jag har ganska seriösa problem med staghorn i nålgräset. Har försökt växa ihjäl det med höga halter av allt men det verkar hopplöst. Gräset växer och bubblar frenetiskt men staghornalgerna verkar gilla det åxå

    Någon som har några goda tips ??

    Har klippt gräset ganska så rejält med viss framgång men skulle gärna vilja veta lite mer om denna alg.

    Läste något inlägg på APC där Barr sa att när man väl haft den och utrotat den som kommer den sällan tillbaka men hur komma dit
    Jag hade en staghornsinvasion för ett tag sen. Har nu lyckats bli av med dom, men kan ju säga att det var rätt jobbigt. Vid varje vattenbyte så plockade jag bort alla alger jag kunde se (eventuellt hela bladet om det var för angripet) och höll så perfekta gödningsnivåer som möjligt. Tillslut gav dom upp. Tyvärr var ju detta extremt jobbigt och tidskrävande. Vet inte om det finns smidigare sätt att bli av med dom. Får verkligen hoppas det för att leta igenom varenda blad i akvariumet är något jag gärna slipper gå igenom igen.

    Men tyvärr är den enda fungerande taktiken mot staghorn jag lyckats hitta just att hålla gödningen perfekt samtidigt som man utan nåd massakrerar alla alger man kan få tag på. Tillslut verkar dom ge upp och försvinna.

    Lycka till!

    Kommentar

    • Tangoman
      • March 2005
      • 177

      #3
      Hade även jag staghorn på mina bacopor och vallisneria i mitt nystartade 200-liters kar.

      Använde samma metod som St.Anger med framgång, alger borta efter ca 2 månader. Satt mest på gamla bladdelar.
      PMDD => glada växter => glada fiskar => glada akvarieägare
      www.akvariefiskar.se

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Du är spikad på att det är Staghorn?

        Du kan ta en titt här, både bilder på staghorn och länkar till en (farlig men effektiv) metod att bekämpa det: http://mikes-machine.mine.nu/algae_g...#Staghorn_Alga
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Klipp ut en bit blå filtermatta och rulla/dra den över gräset. Ganske enkelt att få bort en hel del, även om det som sitter vid rötterna är svårare, det brukar dock varken vara irriterande (eftersom det inte syns) och dessutom ganska hämmat pga ljuskonkurrens.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Funkar nog på Spirogyra (vattenhår), men knappast på staghorn. Staghorn sitter så hårt att bladet går sönder innan algen släpper.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • mohlin
              • January 2004
              • 1487

              #7
              Jag har samma erfarenhet som St.Anger o Tangoman, gödningsnivåerna är viktiga.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Funkar nog på Spirogyra (vattenhår), men knappast på staghorn. Staghorn sitter så hårt att bladet går sönder innan algen släpper.
                Sant, och eftersom Ovebs gräs växer som sjutton och klipps ner med jämna mellanrum kan vi utesluta Staghorn. Förmodligen är det någon form av Cladophora eller annan trådalg, och där funkar filtermattstekniken kanon.

                Problemet med större trådliknande alger i växtakvarier är att dom på många sätt trivs under ungefär samma förutsättningar som växter, med skillnaden att dom inte är lika kinkiga när det är låga makronivåer (C,N,P,K) speciellt är dom fenomenala på bikarbonatsutnyttjande under väldigt intensivt ljus. 2x150 watt MH över 325 liter 8).

                Yttterligare en försvårande omständighet är total avsaknad av ljuskonkurrens när man bara kör nålgräs, vilket är en av två konkurrensfaktorer växterna spelar ut alger på. Den andra är stabilt obefintliga ammoniumnivåer.

                Om jag var du hade jag inte gärna stängt av mina nya ADA-bestyckade MH-blåslampor, grundpremissen för akvariet är alltså tokmycket ljus. Då blir det svårstyrt hur man än vrider och vänder på det.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • oveb
                  • January 2004
                  • 2577

                  #9
                  Så har ser eländet ut...

                  http://berthling.com/oblog/P1030017.JPG (stor)

                  Vad menar du defdac, skall jag maximera ljustiden för att öka chansen att växa ifrån dem ??

                  Helt klart är att de rackarna gillar att växa på natten!
                  Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Maximera ljustiden? 10 h ska räcka, däremot kanske försöka täcka över akvariet övrig tid om det faller rumsljus/dagsljus övrig tid.

                    Ett tag tänkte jag föreslå en flytväxt typ salvinia medans gräset fyller i, känns som gräset ska kunna konkurrera bättre mot algerna isåfall. Å andra sidan är det ju inte så snyggt och salvinian lär ju sno en otrolig massa näring.

                    Solglasögon på MH:n kanske. Nej men skämtåsido. Ska bli intressant att se vad Tom Barr svarar på barrreport.com. Såg din tråd där.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • oveb
                      • January 2004
                      • 2577

                      #11
                      Tack alla, jag var ju tvungen att försöka mig på någonting så jag klippte det mer än någonsin och gjorde "Storus vattenbytus"...

                      Skall bli spännande !

                      Tror inte att ljuset är det enda "problemet" för jag hittade ganska så mycket av eländet längst ner på min enda växt förutom gräset (E.Stellata).

                      Trägen vinner heter det va ???
                      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...