Gödningen producerar bubblor i vattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blackened
    • May 2005
    • 58

    Gödningen producerar bubblor i vattnet?

    Hej!

    Nukade mina svävalger med ett fett vattenbyte på över 90% med kristallklart vatten som följd. Efter det tillsatte jag en dubbel fulldospuls av all gödning och vad händer? Jo vattnet bli TJOCKT med bubblor? Varför?

    Meilleur service client, taux d’interêt et offre de bienvenue ? Trouvez la banque en ligne qui vous convient grâce à notre comparatif/guide et économisez en moyenne 150 euros par an !


    /Andreas
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #2
    Blir det alltid hos mig också. Den enda anledningen jag har lyckats komma fram till är att man syremättar vattnet vid skifte.

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      du får samma effekt om du fyller ett glas med vatten å låter de stå en stund.

      försvinner rätt fort.
      3-4 timmar för min del.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • blackened
        • May 2005
        • 58

        #4
        Jag är inte dum i huvudet =) Självklart blir det alltid bubblor vid vattenbyte men denna gång blev det extremt mkt PRECIS när jag tillsatte gödningen.

        Funderade mer på vad det sker för reaktion mellan gödningen (KNO3, KH2SO4, Mikromix, MgSO4, K2SO4) och vattnet som gör att det blir så mkt bubblor?

        Hoppas ni förstår det bättre nu!

        /Andreas

        Kommentar

        • oveb
          • January 2004
          • 2577

          #5
          Sannolikt så blir de resterande 10 procenten av svävisarna glada och fotosyntetiserar...

          UV-C kanske ??
          Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

          Kommentar

          • blackened
            • May 2005
            • 58

            #6
            Doh! Du har förmodligen rätt ove... Såg att det svävade runt lite skräp idag igen. Kommer beställa UV-C från tyskland nu i veckan tror jag.

            Tack för svaret!

            Kommentar

            Arbetssätt...