Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johannanas
    • June 2005
    • 27

    Hjälp!

    Hej!
    Jag behöver hjälp med mitt 120 liters akvarium. Vi fick för några månader sedan in nån slags sjukdom i akvariet som gjorde att det kom som tjocka lager av alger och la sig över stenar, växter och grus. Vi har sen dess tvättat det grundligt 3 gånger och slängt växterna för att inte de ska föra smittan vidare. Men lik förbannat har algerna kommit tillbaka inom några dagar. Just nu är det helt illgrönt i akvariet, man kan inte se till andra sidan av akvariet.
    Är det någon som känner igen detta? Är det någon som kan hjälpa? Mamma tycker att vi ska slänga ut gruset också, men det har vi tvättat en gång med klorin så jag tror inte att det är problemet. Nån som vet vad vi ska göra?
    Tacksam för svar!
    Mvh
    Johanna
    It's another day for you and me in paradise
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Att använda klorin eller någon annan form av starka medel är inte så smart om du har fiskar i det eftersom minsta rest kan utplåna hela innehållet i ditt kar. Hur ligger temperturen och hur länge har du tänt? Över 12 h göder endast alger och skiten på bottnen. Det finns medel på zooaffärer att ha i som hämmar algtillväxt. Ett bra filter är också en fördel. Annars kan en eller två ancistrus eller fyra kinesiska algätare vara något för dig. OBS! Se skillnaden på seamesisk och kinesisk algätare!!
    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      alger är ingen sjukdom och finns i alla akvarier.

      en del alger kan fiskar eller räkor äta upp.
      en del alger är enklast att göda bort.
      vissa växter som till exempel vattenpest är alghämmande.

      är ingen expert på alger då jag sällan har problem med dom men om du har såna alger jag tror du har skulle en uvc lampa hjälpa men dom funkar bara på ytterfilter.
      sätta ett ovanför ett akvarium är inte lyckat.

      EDIT:
      har man för rent i ett akvarium kan man få cyano bakterier.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • johannanas
        • June 2005
        • 27

        #4
        Vi sköljde mkt noga så det var inga problem. Ska testa dina tips. Vi måste iaf städa hela akvariet igen.. Tror du att vi bör köpa nytt grus?

        Alger eller alger.. Det är i alla fall helt grönt i akvariet.

        Mvh Johanna
        It's another day for you and me in paradise

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          Meilleur service client, taux d’interêt et offre de bienvenue ? Trouvez la banque en ligne qui vous convient grâce à notre comparatif/guide et économisez en moyenne 150 euros par an !


          ser det ut såhär ?
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • gladhertha
            • February 2005
            • 1755

            #6
            Är det inte cyano du menar? en blågrön beläggning över inredningen?
            Mvh Hanna
            Min Zoon

            Kommentar

            • Lenmar
              • February 2004
              • 6154

              #7
              Mitt råd till dig är att byta en tredjedel av vattnet en gång i veckan. Ju mindre ditt akvarium är desto större betydelse har vattenbytet. 120 liter akvarium innebär att du byter fyra hinkar vatten i veckan. När man byter vatten gör man sig av med de ämnen som algerna frodas i, fiskbajs och så.


              Att skölja gruset och städa akvariet gör mer skada än nytta och att använda klorin är.... riktigt illa!! Skulle det vara typ grönt slem på botten och nära ytan så kan det handla om cyano som är en sort bakterie som snarare trivs ännu bättre om man byter vatten ofta. Är det cyano så ta bort det som du kan med bara handen, resten vänder du upp och ned på i sanden så det inte syns. Viktigt för att det skall bildas alger är också antalet belysningstimmar och hur akvariet är placerat i rummet. Helst skall det stå så att det inte kommer in något direktljus från fönstrena och akvariebelysningen skall inte heller vara tänd mer än ca 10-12 timmar per dag.

              Kolla gärna igenom de goda råden som finns här på zoopet. Låna gärna nån bra bok på biblioteket, där finns det massor av bra litteratur.

              Lycka till och ge inte upp. Genom misstagen blir man vis och lär sig tillnästa gång (kanske).
              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

              Kommentar

              • johannanas
                • June 2005
                • 27

                #8
                Raven: Ja, beläggningen ser ut ungefär som bilderna. Jag ska följa era råd och hoppas att det blir bättre.. Annars får jag fråga om råd igen
                /Johanna
                It's another day for you and me in paradise

                Kommentar

                • urbanandersson
                  • January 2003
                  • 965

                  #9
                  Hej!

                  Köp salpeter i affären.

                  NaNO3 Natrium Nitrat (Salpeter) 99,2% Nitrat

                  Det är hämmande på blågröna alger. Nivån mellan fosfat och nitrat måste vara att nitratet är ganska högt, typ 10-15 gånger fosfatet då slutar algerna växa, men dom varken försvinner eller dör.
                  Blågröna kan man förgifta med fungi stop eller general tonic. eller genom fullständig mörkläggning i tre dagar. Sen suger man upp slammet och håller tillbaka algerna genom tex göda med salpeter eller köpa kno3 från granholmarna som är lite bättre för det innehåller även kalium som växterna gillar.
                  doseringen är knepig men prova att häll i 1,5 kryddmått nu och 0,5 kryddmått efter varje vattenbyte på 30%. Men doseringen är svår för vi vet ju inte dina naturliga nivåer av nitrat och fosfat. så du får testa när halterna är tillräckligt hämmande, mitt förslag är en vägledning. det är mycket möjligt att du får dubbla dosen.

                  Urban
                  Senast redigerad av urbanandersson; 12 June 2005, 18:31.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...