nålgräs?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter_F
    • October 2003
    • 693

    #16
    Nålgräset jag köpte var planterat i krukor med diametern 20 mm. Butiken i fråga gav ju inte precis bort dessa gratis heller....

    Synd att man inte kan köpa det på färdiga rullar som vanligt gräs. Kanske en affärsidé

    //Peter
    "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
    Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

    Kommentar

    • dinajel
      • November 2004
      • 606

      #17
      Ursprungligen postat av defdac
      Utnyttja det du har istället till sin bästa fördel istället för att hänga upp dig på det du inte har.
      Ja, det är sant. Det har du helt rätt i. Det är nog iofs det jag gör också, men man kan ju drömma om andra layouter. ;-) Jag har rensat bort en hel del växter och kör numera på dom som funkar bäst och så att det inte blir för plottrigt.

      Ett stort H. polysperma-buskage till vänster, Heteranthera zosterifolia i mitten och så H. corymbosa till höger (som jag inte är helt nöjd med). Lite javaormbunke och en minisvärdplanta framför/mellan zosterifolian och corymbosan och så ett par papegojor längst fram till höger.

      Egentligen borde jag skapa en "ge mej tips till mitt aquascape"-tråd och lägga upp lite nytagna bilder...

      Ett aquascape blir inte snyggt per automatik bara för att man har en bottentäckare. Man kan lura en del med en schysst matta, men inte dom designkräsna 8)
      Okej, haha. Ska verkligen ta fasta på det. (Men sen står jag där i butiken och köper nålgräs ändå. Bara för att testa, liksom... ;-) )
      Bilder på mina akvarier.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #18
        Ursprungligen postat av Peter_F
        Synd att man inte kan köpa det på färdiga rullar som vanligt gräs. Kanske en affärsidé
        Oliver Knott (www.plantella.com) berättade att han hade någon slags fleece-matta med färdigväxt Glossistigma som han använde när han skulle sätta upp showakvarier och jag fick för mig att det var en Tropica-uppfinning.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • NE
          • January 2004
          • 1549

          #19
          Ett hett tips annars när det gäller nålgräs:

          Titta på dammväxter, jag köpte själv krukor ca 10x10cm propp-fyllda med nålgräs (39:-/st) enda "problemt" var att de växte i jord istället för glasull, men det vet i katten vilket som är jobbigast att "tvätta" bort.
          /Niklas

          Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

          Kommentar

          • St.Anger
            • October 2004
            • 115

            #20
            Har också gått och tittat på nålgräs ett bra tag. Häftigare växt får man ju leta efter! Har dessutom designat om en aning i akvariet och jag tror en nålgräsmatta skulle passa riktigt bra.
            Men jag undrar hur mycket ljus man egentligen bör ha. Jag har 4 stycken 36W rör i min 375-litrare och Co2-halten är rätt bra. Tror ni det skulle fungera?

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #21
              Titta på dammväxter, jag köpte själv krukor ca 10x10cm propp-fyllda med nålgräs (39:-/st) enda "problemt" var att de växte i jord istället för glasull, men det vet i katten vilket som är jobbigast att "tvätta" bort.
              Vilket fenomenalt tips. Helt klart lättare att tvätta bort jord än stenullen, och det gör absolut inget om det är jord kvar.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Krulle
                • September 2004
                • 635

                #22
                Vart köper man dammväxter då?
                Ngt typ byggvaruhus eller?

                Kommentar

                • NE
                  • January 2004
                  • 1549

                  #23
                  Många ställen som säljer trädgårdsväxter har även dammväxter.
                  En del större bygghandel företag har och även en del akvariehandlare.
                  /Niklas

                  Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                  Kommentar

                  • SeanChai
                    • May 2005
                    • 498

                    #24
                    grymt tips angående dammväxter...men, vad heter det då, det råkar inte heta typ lika eller dom kanske har det latinska namnet? jag är inte helt säker på hur det ser ut i verkligheten så vill inte gå och köpa något annat =)


                    // SeanChai
                    Min Zon

                    Kommentar

                    • NE
                      • January 2004
                      • 1549

                      #25
                      Kolla det latinska namnet, det brukar stå.
                      /Niklas

                      Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                      Kommentar

                      • aliback
                        • April 2005
                        • 163

                        #26
                        Ursprungligen postat av defdac
                        Titta på dammväxter, jag köpte själv krukor ca 10x10cm propp-fyllda med nålgräs (39:-/st) enda "problemt" var att de växte i jord istället för glasull, men det vet i katten vilket som är jobbigast att "tvätta" bort.
                        Vilket fenomenalt tips. Helt klart lättare att tvätta bort jord än stenullen, och det gör absolut inget om det är jord kvar.
                        Hej tydligen märkte ingen att jag redan i början påpekade detta men att plantorna hade väldigt fina korta rötter som jag inte trodde skulle klara en avtvättning, provade lite i skymundan i affären .
                        MVH
                        Annelie
                        MVH
                        Annelie

                        Kommentar

                        • NE
                          • January 2004
                          • 1549

                          #27
                          Det missade jag, sorry.

                          Jag köpte själv och jag tyckte att det fungerade kanon men det kan kanske finnas kavalitets skillnad.
                          /Niklas

                          Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                          Kommentar

                          • aliback
                            • April 2005
                            • 163

                            #28
                            Ursprungligen postat av NE
                            Det missade jag, sorry.

                            Jag köpte själv och jag tyckte att det fungerade kanon men det kan kanske finnas kavalitets skillnad.
                            De kanske inte behöver så mycket rötter för att klara sig, ska nog prova i alla fall
                            MVH
                            Annelie

                            Kommentar

                            • Pannecke
                              • January 2005
                              • 1325

                              #29
                              Är det så att man köper ett par krukor med nålgräs kan man ju sätta ut dem på ganska stor yta, jag köpte en kruka med nålgräs och det satte jag ut på 15 cm2 yta av botten.
                              Senast redigerad av Pannecke; 12 June 2005, 18:16.
                              /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                              Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                              Kommentar

                              • oveb
                                • January 2004
                                • 2577

                                #30
                                Jag hade tur att hamna på Lagret när nålgräs var "veckans växt", 5 plantor för 100:-

                                De täcker snart 130x55 cm...
                                Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...