Vilka växter??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Queen of frogs
    • May 2005
    • 80

    Vilka växter??

    Vilka växter av vanliga "hemmaväxter" kan man ha i akvariet??
    Jag har som vanligt dåligt med pengar o ska fixa ordning ett yngel akvarium men har lite för lite växter.
    Har hört att man kan använda kallor, stämmer det? Hur är det med såna där vanliga liljor (sånna gröna eller grön/vita långsmala blad)?

    MVH Ann
  • Iris A
    • October 2004
    • 158

    #2
    Enligt info på zoopet ruttnar kallor sakta men säkert. Emersa växte i allmänhet är inte byggda för undervattensliv. Sumpväxter kan klara det, lite olika för olika arter (echinodorus dvs svärdsplantor odlas t ex så att plantan växer i luft). Men det var någon här på zoopet som skrev att han hittat undervattensväxter på IKEA...?

    Nej, bästa sättet är nog att tigga växter från dem som får rensa. Vattenpest, vallisneria m.fl. växer ju så det knakar, brukar varafolk som säljer/skänker bort det som de rensat.

    Lycka till!
    Iris

    Kommentar

    • HazelCR

      #3
      Fredskallor fungerar alldeles förträffligt emellanåt, men ibland går det som zoopet beskriver det. Pröva med ett ganska ungt exemplar som är på G.

      Någon rejäl tillväxt brukar det inte bli, men för att få lite grönt i ett yngelakvarium tills kassan blivit bättre, så är det värt ett försök , tycker jag.

      Kommentar

      • Queen of frogs
        • May 2005
        • 80

        #4
        Jag är den ende i vårat sällskap som har akvarium så att digga växter kommer bli lite svårt...
        Men är det nån som känner nån i Sundsvalls trakten som vill bli fri lite växter så åker jag gärna...
        Men minns i min barndom att jag hade ampellilja i ett av mina försök att få dom stackars fiskarna att överleva, men vet inte riktigt hur det fick.

        Kan man plocka in växter utifrån???
        Man kan ju mata fiskarna med egenfångad mat så det kanske kan gå o traska till närmastta sjö o göra nåt fynd.

        MVH Ann

        Kommentar

        Arbetssätt...