"trådar" sticker ut från växter?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SeanChai
    • May 2005
    • 498

    "trådar" sticker ut från växter?!

    Hejsan!

    jag har fått ett problem i karet under natten. tidigare har jag bara haft några räkor, lite olika växter (ljusa och mörka) +en rot. jag hade dom olika växterna för att kolla om både ljusa och mörka skulle trivas i karet. allt har varit lugnt och skönt tills nu på morgonen. för 2 dagar sen köpte "vi" två malar, dom matvägrade första dagarna men nu i natt har dom ätit som bara den på zucchinin som vi la ner. nu kommer problemet som uppstått...när jag kollade i morse så hade dom flesta växter långa trådar (5-10cm) från sig. det ser ut som spindelvän och damm kombinerat, det är också små klumpar här och var i trådarna.

    jag har just bytt ut lite av den gamla sanden mot finkornigare så det har varit lite sandstorm i karet, kanske är småklumpar av sand i trådarna.

    jag såg också nu i morse att det ser ut som om några av dom ljusa växterna har börjat dö, iaf nere vid rötterna där dom är bruna och tappar blad. dock så skjuter det nya skott hela tiden upptill på växterna. en av dom ljusa växterna har kommit upp ca 10cm på två-tre dagar så det verkar inte som om dom mår helt kasst.

    jag använder algtabletter till mina räkor, droppade även några andra algtabletter till malarna som dom inte åt, inte räkorna heller av vad jag kunde se. räkorna har varit grymt aktiva hela tiden jag haft dom tills i morse och malarna har varit tvärtom, dästa i två dagar men nu verkar dom simma omkring lite (dagtid).

    jag vet tyvärr inte vad jag har för växter (eftersom dom bara skulle vara som prov för att se om ljuset räcker till). jag använder bara "preparat" från djuraffärer, typ gödning för växter. jag brukar "dammsuga" botten dagen efter matning för att alla ska hinna äte, räkorna äter otroligt mycket i förhållande till deras storlek. jag kan tyvärr inte heller ta kort för kameran jag har klara inte av att göra skarpa bilder på sakerna i karet =(

    sorry för lång post men ville få med så mycket som möjligt. jag ska bort till imorrn så kommer inte att kunna svara på något tills i morrn på kvällen (tidigast).

    ps. karet har inte varit igång allt för länge, bara några månader. 180l. eheim innerfilter. rengör filtret en gång i veckan.

    // SeanChai
    Min Zon

  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    tycker de låter lite ofta å göra rent filtret 1 gång i veckan själv har jag alltid gjort rent filtret när vattnet börjar få svårt å passera.

    jag använder bara "preparat" från djuraffärer, typ gödning för växter.
    vad för preparat ?
    vissa av dom göder alger till exempel.
    pmdd är det jag själv kör och är enkelt å billigt.
    vill du veta mer så sök på pmdd

    vad för räkor är det ?
    inte alla jagar alger
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • sukito
      • April 2005
      • 383

      #3
      Ursprungligen postat av SeanChai
      nu kommer problemet som uppstått...när jag kollade i morse så hade dom flesta växter långa trådar (5-10cm) från sig. det ser ut som spindelvän och damm kombinerat, det är också små klumpar här och var i trådarna.
      Såna långa trådar på växterna har jag oxå i mitt kar - speciellt på vattenpesten. Jag frågade på djuraffären och dom sade att det var 'luftrötter' och inte skadligt Jag fick rådet att plocka bort dom på samma sätt som man plockar bort gula blad & dylikt
      ~meta~

      min zoon

      Kommentar

      • oveb
        • January 2004
        • 2577

        #4
        Jag vet inte om det stämmer men visst känns det logiskt att växter som inte får tillräckligt med näring i vattnet gör ett försök att skicka ner lite extra rötter emot bottensubstratet för att se om det finns något godis där ??
        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

        Kommentar

        • SeanChai
          • May 2005
          • 498

          #5
          tack för svaren. tror det löste sig dock, plockade bort allt jag såg och nu finns inget mer, nästan lur på att jag på något sätt fått ner en massa damm i karet och det var det som fastnade på växterna.


          Raven : jag har 4 glasräkor. har dock utökat mitt kar med en segelfens pleco och något som ser ut som en zebra pleco...dock från vad jag hittar på priser på zebra saken så är de tinte en sån, var så upphetsade när jag köpte den att jag glömde fråga l nummer och det latinska namnet glömde jag bort innan jag läst klart det =)

          ps. är det vanligt att räkor "kniper" tag i fiskarnas fenor? =/

          // SeanChai
          Min Zon

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            glasräkor kan jag tyvärr ingenting om.
            men vet att amano och körsbärs inte har bråkat med mina fiskar iallafall.

            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • aliback
              • April 2005
              • 163

              #7
              Ursprungligen postat av SeanChai
              tack för svaren. tror det löste sig dock, plockade bort allt jag såg och nu finns inget mer, nästan lur på att jag på något sätt fått ner en massa damm i karet och det var det som fastnade på växterna.



              // SeanChai
              Hej, ville bara tala om att när jag gav mina en gurkbit så upptäckte jag nästa dag små tunna dm långa trådat typ hårstrå eller spindeltråd med lite knorrar o dyl. Jag såg det på de växter som var närmst gurkan och jag tror att det har något samband
              MVH
              Annelie
              MVH
              Annelie

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                enda stället jag har fått trådalger på är vallisneriorna som stog precis vid vattenpumpen.
                men dom är max 1.4cm långa
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                Arbetssätt...