Cryptocoryner och "luftrötter"?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NE
    • January 2004
    • 1549

    #16
    I två av mina akvarium finns det en tydlig skillnad i både rötter och gödning, det senare tror jag är skillnaden som orsakar fenomenet.

    Detta fenomen tror jag är närbesläktat med luftrötter från vissa stängel växter.

    I mitt stora (325) kör jag ganska mycket gödning där finns inga rötter som sticker upp kring Cryposarna och inga luftrötter att tala om på andra växter.

    I mitt mindre (112) är det ganska näringsfattigt eftersom jag nästan aldrig tillsätter gödning, i detta akvarium är det rötter som sticker upp runt Cryptosarna men även väldigt mycket luftrötter från nästan alla stängelväxter.

    Min tanke är att när växten börjar sakna näring skickar den ut rötter för att söka efter näring på andra platser.
    /Niklas

    Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

    Kommentar

    • cecilia
      • January 2003
      • 754

      #17
      Mina Cryptocoryner har också luftrötter, speciellt de äldre. Kan det ha något att göra med att de inte är konstruerade för att ständigt leva helt submerst? Syre/platsbrist?
      Mvh Cecilia

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        #18
        "Luftrötter"

        Vad snällt att skicka frågan och bilderna vidare. Hm... jag göder likadant i alla kar i alla fall. 30% vattenbyte/vecka och TMG. Mycket bottenorienterade firrar i många av karen så det blir rätt mycket matbelastning också. Botten är rätt tät, det är den i ett annat kar med annan sand och där är det rätt nyplanterat och väldigt lite fisk men ändå kommer Cryptonas rötter upp som "nysått gräs"
        Däremot i ett kar med blästersand trivs dom inte alls utan för en tynade tillvaro. I ett annat kar med grövre råda trivs dom "sådär" men där kommer inga rötter upp.
        Karet jag tog bilden ifrån verkar dom trivas bäst i. Dom växer av bara attan och skickar utlöpare.
        Jag vet tyvärr inte vad just den sorten på bilden heter, som den som svarade i det andra forumet undrade över.
        Det är lite skumt med rötterna. När jag kikar i alla kar jag har med Crypto så finns ingen egentlig gemensam nämnare för mycket rötter/inga rötter.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • heljis

          • June 2003
          • 1150

          #19
          Med tanke på svaren på Aquatic Plant Central tror jag att min crinum gör så pga för tunt lager med substrat. För jag har inte mycket sand i mitt kar. När jag flyttar om någon månad ska jag häva i en säck blsätersand till.
          Martin Heljedal

          They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            #20
            Fast det är inte problemet i mina kar... tror jag. Jag har rejält med utrymme under. Ja, ja spelar roll Så länge dom växer till så är jag nöjd. Fast lite, lite "fult" är. Men bara lite
            Men crinium är väl en rätt bastant lökväxt, behöver säkert mer under.
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • Torstensson
              • June 2002
              • 1964

              #21
              I mina krukor har jag "bara" 10cm med grus.. Borde det inte räcka??

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                #22
                Det låter bra, men om man kollar på vanliga krukväxter så beror det väl på krukstorlek också om rötterna får plats att växa utåt. Hur stora krukor har du? Det måste vara rätt bra att plantera i krukor om man vill göda lite runt rötterna och om man har grävande fiskar.
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • Torstensson
                  • June 2002
                  • 1964

                  #23
                  Den ena e rektangulär, typ 10x20x10cm

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    #24
                    Oj, då är den ju riktigt stor. Kommer rötterna upp ur den menar du? Har du krukor för du har grävande fisk?
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • Torstensson
                      • June 2002
                      • 1964

                      #25
                      Både det och för att jag har Engelsk sjösten i krukan, men sand i akvariet..

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        #26
                        Testa krukor...

                        Jag ska testa med några krukor i mitt kar med blästersand. Det som trivs bäst i den rena sanden där är jättevallisneria och till viss del svärdplantor med lite lerkulor runt fötterna. Och så "ogräset" sessiliflora förstås Räknar inte sånt som sitter rotat på trädrötter. Men Crypton funkar dåligt, och det är ju mina favoriter
                        Bottnar du krukorna med något annat än sjösten, som torv, lera, jord el dyl? Har du olika sorter i krukor?
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • Torstensson
                          • June 2002
                          • 1964

                          #27
                          Engelsk sjösten 2-4mm å så ngra lerkulor, ovanpå shäller jag ngra nävar med sand för att det ska se snyggt ut i karet..

                          Kommentar

                          • Sonja
                            • October 2003
                            • 7357

                            #28
                            Vilka växter?

                            Ursprungligen postat av Torstensson
                            Engelsk sjösten 2-4mm å så ngra lerkulor, ovanpå shäller jag ngra nävar med sand för att det ska se snyggt ut i karet..
                            Vad för slags plantor har du planterat så? Är det några Crypto? Har du haft dom så en längre tid? Hur gör du när dom skjuter utlöpare? Planterar du om dom då, eller? Gräver du ner hela krukan eller står den liksom ovanpå?
                            Jag måste bara testa det där
                            Alltid nyfiken!
                            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                            Kommentar

                            • Torstensson
                              • June 2002
                              • 1964

                              #29
                              Det är Cryptocoryne aponogetifolia, tror jag..
                              Blir det utlöpare låter jag dom va, dom håller sig oxå i krukan. Krukan står i stort sett på botten och så skyfflar jag upp sand runt om den..
                              När man sedan tycker att det e dags för utplantering är det bara att plocka upp hela växten, inkl. kruka, och plantera om. Men vid det laget är det en riktigt stor planta. Betydligt enklare än att behöva riva hela akvariet..

                              Kommentar

                              • Sonja
                                • October 2003
                                • 7357

                                #30
                                Det där låter riktigt som en riktigt intressant lösning för ett av mina kar. Jag ska absolut testa. Om man t ex tar en 2-liters glasslåda och ev kapar ner kanterna något måste bli lagom för Crypto. Hm... nu blev det en del att fundera över. Tack så väldigt mycket för alla svar jag fått
                                "Frågvisa Sonja! )
                                Alltid nyfiken!
                                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                                Kommentar

                                Arbetssätt...