För snabb nedbrytning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ztaffe
    • December 2004
    • 49

    För snabb nedbrytning?

    Hej!
    Jag tycker att mina växter bryts ded lite för fort. Bladen blir lite annorlunda konsistens och ramlar av. Lite mer än önskvärt. Dessutom har jag problen med att det blir massvis med små hål på bla min svärdsplanta och några till av mina växter. Det ser nästan ut som om något litet skulle ha ätit på det eller om någto frätt bort lite av det gröna mellan de tjockare "ränderna" på bladet. Det är inte något som oroar mig mycket eftersom fiskarna till synes mår bra och att det inte har med dem att göra. Jag undrar vad deta kan bero på. Kan det vara belysning? Jag har ett vanligt lysrör och ett Aqua-glo 18000K, 55Lux. Eller något annat? I så fall vad?
    "Ett akvarium i hemmet är bättre än tio i affären"
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    göder du med nånting ?

    hålen låter lite som brist på nåt.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • oveb
      • January 2004
      • 2577

      #3
      Du sköter nog akvariet lite för väl för det låter som kvävebrist. Skaffa ett JBL-nitrat test så får du veta...

      Kunskap om vattenvärdena ger snygga växter.
      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

      Kommentar

      • ztaffe
        • December 2004
        • 49

        #4
        Jag stoppade ner JBL-rotnäring vid några plantor för 3-4 månader sedan (står att de ska hålla ett år (?)). Bör jag tillsätta någon annan form av gödning, i så fall vilken?

        Ja, det känns lite som brist på något, frågan är bara vad.

        Testade med ett multitest som visade att jag inte har nitrit (skönt) och att jag har endel nitrat, men det ligger inom "ok-området".

        Tror inte att jag sköter det för väl, det dröjer nästan alltid minst två veckor mellan vattenbytena. Kan det orsaka stora växtproblem?

        Hålen kommer snabbt jag har en växt som jag haft i 4 veckor och den har varit drabbad i minst en vecka.
        "Ett akvarium i hemmet är bättre än tio i affären"

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          rotnäringen är det lerkulor ?
          har läst att dom inte är nåt att ha.

          multitest kan du ta coh slänga nånstans lång åt... för dom är tyvärr inte mycket att ha.
          antar att du har såna där stickor med 5 tester.
          du kan prova att söka på "stickor" så ser du vad folk tycker om dom.
          nitrat kan du ha 50ppm av utan några större problem.


          Kaliumnitrat KNO3
          KaliumsulfatK2SO4
          MagnesiumsulfatMGSO4
          Kaliumdivätefosfat KH2PO4
          NutriSI Micro

          bara blandar med lite vatten och häller i en gång i veckan i samband med vattenbyte.
          sen finns det ju alltid olika former av kol man kan ha i.
          co2 tille xempekl.

          dessa fem påsar köpte jag förra veckan kosta 153kr tyvärr måste jag köpa mer om 16.5 år då första påsen kommer ta slut om jag inte överdoserar
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • ztaffe
            • December 2004
            • 49

            #6
            Var inne på Hjortgatanszoo och tittade på de bilder som fanns där och som ni sagt liknar mina hår VERKLIGEN bilderna på Kaliumbrist och det jag tyckt var snabb nedbrytning (men inte kunnat beskriva så bra) liknar kopparbrist. Som det stod där visar mina snabbväxare symptom först. Så nu tror jag mig vara ganska säker på Kopparbrist och Kaliumbrist (hur kan man få kopparbrist med vatten som går genom kopparrör? Kanske ska byta vatten oftare för att öka den koncentrationen)

            Jag ska nog införskaffa sådana ämnen som Raven föreslog (grymt billiga)

            Ja, jag har också konstaterat att multitest är ganska värdelösa, iallafall pH och KH och GH. De har jag andra tester för. Kanske borde skaffa för nitrit och nitrat också. Får se

            Tack så jättemycket för hjälpen, nu hoppas jag att jag ska kunna fixa till näringsbristerna.
            "Ett akvarium i hemmet är bättre än tio i affären"

            Kommentar

            Arbetssätt...