Topparna dör på Myriophyllum tuberculatum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    Topparna dör på Myriophyllum tuberculatum

    Man är väl aningen lik en 5åring och tycker att man "kan själv". Nu har de dock gått ett bra tag och jag får inte ordning på de hela.

    Problemet är at topparna på min Myriophyllum tuberculatum slutar växa och istället så kommer de flera skott längsmed stjälken, dessa växer till ca 8 cm längd och sedan stannar dom.
    Min Myriophyllum aquaticum växer dock utan problem?
    Den enda brist som jag kan direkt se tidvis är (K) små hål på Hygrophila corymbosan som jag har som indikator växt nu har bladen börjat se lite fläckigt ljusbruna ut.

    Omständigheterna är som följande
    Kub akvarium 55cm aprox 160 liter.
    150 watt Mh
    Co2 mäsk kan inte ge nån vettigt co2 halt i vattnet.
    Kör pmdd+CaCl2 med Sk pelle&Co system använder även fosfat samt no3 test för att ha koll på nivåerna..
    Förövrigt så har jag haft lite problem med grönalger men de kommer och går..

    Mvh NiXoN
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Fimpa testen ett tag och fulldospulsa KNO3 och KH2PO4 varenda dag.

    Med nästan 1 watt per liter kommer det lätt behövas.

    Jag tänker främst på E.stellata som stuntar på precis samma sätt som du beskriver såfort fosfatnivån blir för låg. Även om du mäter upp flera ppm fosfat är det inte säkert att det finns tillgängligt för växterna.

    Separera CaCl2-doseringen helt från KH2PO4-doseringen, dosera bara upp calciumhalten en gång i veckan efter vattenbytet och dosera inte KH2PO4 direkt inpå. Separera även KH2PO4 och mikrogödningsdoseringen med några timmar. Mikrogödningen behöver du bara dosera varannan dag om du kör 7 krm NutriSi i en halvliter.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • NiXoN
      • December 2003
      • 2068

      #3
      Jag har testat att göra så de hela resulterade i enorma mängder grönalger, möjligen pga låga co2 halter. Ska prova igen förra vändan blev de uppåt 6ppm fosfat i slutet av veckan. Jag har separerat samtliga doseringar redan tidigare med en timme räcker inte de? Jag vill ha ordning på växtburken tills mina nya växter kommer från singapore.
      Tack för svaret..

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Alger på växterna eller på framrutan? Med 1 watt/liter får du nog räkna med att skrubba rutan varje dag är jag rädd - speciellt om du har full koll på CO2-halten.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • NiXoN
          • December 2003
          • 2068

          #5
          Ja de handlar om både framrutan och trådvarianten på växterna.. Ser inte så kul ut men de e ingen större kris ännu. Jag ska köpa co2 system med controller så jag får ordning på värdena men jag kan inte riktigt bestämma mig för vilket märke eller paket de blir..

          Kommentar

          • oveb
            • January 2004
            • 2577

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            Alger på växterna eller på framrutan? Med 1 watt/liter får du nog räkna med att skrubba rutan varje dag är jag rädd - speciellt om du har full koll på CO2-halten.
            Jag skrubbar nästan aldrig rutan med 1W/liter...

            Fast som det ser ut just nu så lyckas nästan allt förutom microgödning då !

            Jag kör i 10ml hembrygd TMG (recept ala defdac var 3:e dag !

            Hmmmm... under samma tid kör jag även i samma mängd torr KNO3

            Kan det vara så att det fungerar tack vare ganska stor växtmassa ??
            Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Absolut. Stor växtmassa är ju ett effektivt sätt att skugga ljuset. Ska bli intressant att se hur svårt det blir att köra algfritt med bara nålgräs.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • NiXoN
                • December 2003
                • 2068

                #8
                Jag har ansat ganska kraftigt nu pga att jag ska få in lite nya växter den 28/4. De kan hända att jag har för liten växtmassa men då får jag plocka in lite mer
                Hur doserar du torr KNO3 oveb? Hembrygd TMG innebär de att du lagt till mgso4 och k2so4 till micro+ eller nåt annat?

                Tänkte på att bottenytan inte är så stor i förhållande till volymen i.o.m att burken är rätt hög..

                Kommentar

                • oveb
                  • January 2004
                  • 2577

                  #9
                  Ursprungligen postat av NiXoN
                  Hur doserar du torr KNO3 oveb?
                  Med ett kryddmått rakt ner i den ände av akvariet där filtret suger in

                  Ursprungligen postat av NiXoN
                  Hembrygd TMG innebär de att du lagt till mgso4 och k2so4 till micro+ eller nåt annat?
                  Recept ala defdac, NutriSI, MgSO4, K2SO4 ihopblandat i en gammal TMG-flaska. Sök här på zpet om du vill ha receptet...
                  Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...