Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stålullis
    • April 2005
    • 16

    Hjälp!

    Har en javaormbunke som fått mörka kanter och bruna fläckvisa beläggningar, plus att den fått trasiga "håliga" kanter. Vad är detta? Alg eller en brist på nåt? Makroämnen? Isf. -vad göra?
    Förutom den har också min Anubias (av okänd underart) fått samma mörka beläggningar, dock inga hål... Är orolig att den kanske får för mkt ljus, har den inte planterad skuggigt, har läst att de helst vill ha lite mindre ljus.
    Har dessutom en tredje okänd växt jag tror kan vara nån slags svärdsplanta, som -iaf än så länge- verkar oskadd, men små spridda svarta fläckar finns på den oxå. Vad göra?!?!?!

    Kan man minska risken för /hindra att de alger man redan dragit på sig växer ytterligare genom att göra tätare vattenbyten?

    (Göder inte mina växter med något..)

    Är tacksam för all hjälp jag kan få, är en simpel nybörjare, men vill gärna lära mig mer...

    Tack på förhand!/Stålullis
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Att den får bra med ljus gör ju naturligtvis att den tar upp mer näring, som verkar börja tryta som du säger.

    .. och därför blir det här en riktigt dålig idé eftersom kranvatten inte innehåller något av värde för växten:
    Kan man minska risken för /hindra att de alger man redan dragit på sig växer ytterligare genom att göra tätare vattenbyten?
    Däremot trivs alger fint i kranvatten eftersom dom klarar lägre näringsnivåer än växter.

    Så fler vattenbyten när dina växter påvisar makrobrister och blir algbeklädda är inte bra.

    Lite kaliumnitrat och kaliumfosfat skulle nog göra susen.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    Arbetssätt...