Hur gör man?? Snälla hjälp...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hemma
    • October 2003
    • 141

    Hur gör man?? Snälla hjälp...

    Nu när jag börjat få liiite koll på det här man akvariefiskar dyker ett annat "problem" upp. Växterna! De ska man också ta hand om har jag förstått nu.

    Om man inte har lust att fixa eget Co2 å sånt, finns det något bra medel man kan köpa?

    Växter:
    Limnophila Sessiflora
    Cryptocoryne undulata tror jag
    Anubias
    Javaormbunke
    Brasiliansk gräsplanta
    som gillar fiskar !
  • Neptun
    • March 2004
    • 719

    #2
    Det behöver inte vara det minsta krångligt med växter. Man behöver verkligen inte använda CO2 och olika sorters gödning för att få ett bra resultat.

    Det som generellt brukar rekommenderas och ge bra resultat är Tropica Master Grow (TMG) och det finns troligen i din lokala akvariebutik. Det står på förpackningen hur det skall doseras.
    Även andra produkter är bra, själv använde jag i början Aqua-Gro med helt ok resultat.

    Du bör inte överdosera med gödningen. Detta ger endast mer näring åt algerna.

    Fråga om du undrar över något, det finns många duktiga växtakvarister här som kan ge tips.
    "Failure does not require planning"

    Kommentar

    • oveb
      • January 2004
      • 2577

      #3
      Ursprungligen postat av Hemma
      Nu när jag börjat få liiite koll på det här man akvariefiskar dyker ett annat "problem" upp. Växterna! De ska man också ta hand om har jag förstått nu.

      Om man inte har lust att fixa eget Co2 å sånt, finns det något bra medel man kan köpa?

      Växter:
      Limnophila Sessiflora
      Cryptocoryne undulata tror jag
      Anubias
      Javaormbunke
      Brasiliansk gräsplanta
      Många kör med PMDD även utan CO2, det fungerar bra och är tokbilligt. Sök på PMDD.

      Vill man ha ännu finare växter så kan man beställa "Seachem Fluorish Excel" som är "flytande kol". Jag har testat i min diskusbalja och det fungerar förträffligt. Nitrathalten stiger inte trots att diskusarna äter som grisar utan sjunker faktiskt så jag får tillsätta både KNO3 + KH2PO4.

      Framförallt mycket fosfat i förhållande till nitrat ger alger i "vanliga" akvarier.

      Strax före vattenbytet har jag inget nitrat alls, nästan så att man funderar om man skall strunta i vattenbytet och göda istället.
      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        köp inte oranda supergro.

        en vänlig själ härinne berätta att den innehåller ammonium som triggar alger.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Hemma
          • October 2003
          • 141

          #5
          Tack för alla snabba svar

          som gillar fiskar !

          Kommentar

          Arbetssätt...