Naturligt kväve och växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Åke K
    • December 2004
    • 74

    Naturligt kväve och växter

    Tror att mina funderingar passar bäst under växter. Det blir en massa små delfrågor som hänger ihop och som jag hoppas få svar på.

    Ammonium bildas genom fiskarnas ämnesomsättning och som dom pissar ut. Sen kommer väl en del genom nedbrytning av fiskfoder och döda växter. Detta ammonium går åt två håll, dels tar växterna upp det som näring, dels bryter bakterier ner det till nitrit. Då måste det väl uppstå en konkurrenssituation om ammonium? Vem vinner den dragkampen?

    Den ammonium som bakterierna tar hand om blir nitrat via nitrit. Nitrat är också näring som växterna tar upp. Då är frågan vilket växterna föredrar, ammonium eller nitrat? Det måste bli någon sorts balans där?

    Sen pratas det om att giftiga ämnen samlas i karet om man som jag inte byter vatten så ofta. Den enda nedbrytningsprodukt som möjligen kan ha giftverkan jag kan komma på är just nitrat, eller finns det något mer? Sen kan man diskutera om växtgödning kan kallas för gift men det är en annan fråga. Som inte behöver besvaras.

    Alla borde väl vid det här laget veta att jag inte tillsätter någon gödning så det är därför jag undrar om naturligt kväve.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Ursprungligen postat av Åke K
    Ammonium bildas genom fiskarnas ämnesomsättning och som dom pissar ut. Sen kommer väl en del genom nedbrytning av fiskfoder och döda växter. Detta ammonium går åt två håll, dels tar växterna upp det som näring, dels bryter bakterier ner det till nitrit. Då måste det väl uppstå en konkurrenssituation om ammonium? Vem vinner den dragkampen?
    Ingen aning, men när växter och bakterier är glada så försvinner alger. Jag skulle kunna tippa att bakterier exponeras flitigare för ammoniumet i vattnet eftersom dom sitter i filtret.

    Den ammonium som bakterierna tar hand om blir nitrat via nitrit. Nitrat är också näring som växterna tar upp. Då är frågan vilket växterna föredrar, ammonium eller nitrat? Det måste bli någon sorts balans där?
    Dom föredrar nitrat om du drar upp nitratnivåerna till de rekommenderade miniminivåerna runt 5-10 ppm. Detta beroende på att dom effektivt kan bilda enzymer som drar ner kostnaden för nitratanvändningen.

    Börjar du nitratbegränsa växtakvarier (vilket var poppis förr i tiden) så börjar tillväxten gå upp och ner eftersom växterna bryter ner enzymerna när dom inte behövs (vid låg nitrathalt) och det tar tid att bilda dom igen.

    Sen pratas det om att giftiga ämnen samlas i karet om man som jag inte byter vatten så ofta. Den enda nedbrytningsprodukt som möjligen kan ha giftverkan jag kan komma på är just nitrat, eller finns det något mer?
    Nitrat blir begrändande i akvarier med växter, däremot t ex Natrium försvinner inte i samma takt som andra näringsämnen.

    Sen kan man diskutera om växtgödning kan kallas för gift men det är en annan fråga. Som inte behöver besvaras.
    Ja, allt du stoppar ner i ett akvarie blir gift i tillräckligt stora mängder.

    Alla borde väl vid det här laget veta att jag inte tillsätter någon gödning så det är därför jag undrar om naturligt kväve.
    Organiskt bunden nitrat (fiskskit) måste mineraliseras innan den kan användas av växter, tillskillnad från vissa plankton. Detta tar tid och skapar ett stort tryck på den biologiska filtreringen i akvariet - det tippar lätt över att all mat och skit som måste mineraliseras ger ammoniuminstabilitet som gynnar alger. Dessutom är det inte säkert att du har rätt sorts baciller i gruset som är redo att mineralisera, vilket också brukar visa sig som oregelbunden tillväxt hos växterna.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • averater
      • March 2004
      • 381

      #3
      det kommer bli en konkurrens om ammoniumet mellan alger, växter och bakterier. det som bakterierna tar omvandlas till nitrat via nitrit. nitrat kan växterna ta, men har man för mycket fisk i förhållande till mägnden växter kommer det att bli mer och mer nitrat.

      för att bli av med nitratet måste man byta vatten.

      det finns även en del andra ämnen som anrikas i akvarievatten, till exempel vissa salter som natrium och klorid. dessa kan också nå giftiga mägnder.

      har man en bra bakteriekultur så kommer dett aldrig att bli så mycket ammonium att algerna får så mycket att dom blir så många att dom märks. ammoniumet kommer helt enkelt att hållas på en mycket låg nivå av växter och bakterier.

      jag vet inte hur stor del av ammoniumet som bakterierna tar och hur stor del som växterna tar i ett vanligt akvarium.

      edit: för långsam...
      Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        för att bli av med nitratet måste man byta vatten.
        Nej, inte i växtakvarier - där måste du tillsätta nitrat.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • averater
          • March 2004
          • 381

          #5
          Ursprungligen postat av averater
          men har man för mycket fisk i förhållande till mägnden växter kommer det att bli mer och mer nitrat.

          för att bli av med nitratet måste man byta vatten.

          skrev det meningen innan... borde inte bytt stycke där. my fault.
          Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

          Kommentar

          • Magnuz
            • February 2005
            • 292

            #6
            "Den enda nedbrytningsprodukt som möjligen kan ha giftverkan jag kan komma på är just nitrat, eller finns det något mer?"

            Bortsett från nedbrytningsprodukter kan det ju bli andra problem om man byter lite vatten. P.g.a. avdunstningen anrikas ju t.ex. diverse salter och annat i akvariet och till slut kan de nog nå giftiga nivåer.

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Ingen som tänker på fosfat? Är inte för mycket fosfat en av dom vanligaste anledningarna till att lowteckar kraschar? Det vanligaste i såna kar är ju att fosfat produceras i relativt större mängder än nitrat. Växterna käkar allt nitratet men inte allt fosfatet. Det har iallafall jag uppfattat som ett problem utan att själv ha egna erfarenhter.

              Att anrikning av salter skulle bli ett problem tror jag inte på, jag tror att andra problem uppstår lång innan.....Sjukdomar pga för mycket fasta föroreningar?
              MVH
              Magnus
              Senast redigerad av Tropfrog; 13 April 2005, 20:50.
              min zoon

              Kommentar

              • Åke K
                • December 2004
                • 74

                #8
                Jo, jag tänker på fosfat men även på andra ämnen. Jag har dock ingen kunskap så därför ställer jag frågorna. Många svar har det blivit och jag tackar för det men full klarhet har jag inte fått. Det kanske inte är fullt utrett? Sen vill jag bara påpeka att även jag byter vatten. När jag suger ut bottenslammet så häller jag givetvis bort vattnet också. Men vattenbytarfrekvensen är nog lägre än hos dom flesta.

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  Jag är övertygad om att man kan köra lowteckar mycket länge utan bekymmer bara man suger ut en del fasta föroreningar med jämna mellanrum så att de inte kan smyga sig in i fiskarna när de tar mat från bottnen.

                  Men nu handlade det om vilka råd man bör ge nybörjare. Som Kjell sade så är det nog ett vettigt tips med stora vattenbyten för att få igång interesset. Men visst skulle man önska att en handlare kunde ge några råd när växterna förtvinar också, men kopplingen ruttnande växter/för mycket vattenbyten gör inte många handlare. Handlarna har ju utbildning på fiskar och inte ens där lyckas dom särskilt bra, då är det väl lite för mycket begärt att dom skall klara råd om växter som dom ju inte har någon utbildning om.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • averater
                    • March 2004
                    • 381

                    #10
                    Ursprungligen postat av Tropfrog
                    Men nu handlade det om vilka råd man bör ge nybörjare. Som Kjell sade så är det nog ett vettigt tips med stora vattenbyten för att få igång interesset.
                    rör du inte ihop trådarna nu? det där har väl mer med disskutionen i "myt om stora vattenbyten" att göra?

                    angående fosfat: finns det nån nördig, onödig (för oss amatörer) info om kväve/fosfor -förhållanden i olika sorters foder?
                    Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #11
                      Du har så rätt Averater, sent på kvällen .
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      Arbetssätt...