Brunt ludd och Cyano

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Neptun
    • March 2004
    • 719

    Brunt ludd och Cyano

    Innan jag mörklade mitt tanganyika-akvarium fann jag en ny variant av alger som sitter riktigt hårt fast i lavastenen. Det är brunt ludd och det verkar trivas riktigt bra, bubblar fint i alla fall. De kan ha kommit upp i samband med att jag började göda KNO3 för att bli av med Cyanon.
    Har ännu inte försökt skrubba bort med borste.

    Ser även att cyanon inte har försvunnit helt trots 4.5 dagars mörkläggning.

    Men vad är det bruna för alger och hur blir jag av med dem?



    Senast redigerad av Neptun; 20 April 2005, 17:30. Anledning: Nya bilder
    "Failure does not require planning"
  • janne dansk
    • June 2004
    • 1740

    #2
    bump: är även jag intr. i svar
    Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

    Kommentar

    • Robot
      • February 2004
      • 1174

      #3
      Jag är oxå intresserad av svar..

      Kommentar

      • Magnuz
        • February 2005
        • 292

        #4
        Bruna alger brukar väl sägas vara kiselalger, som ofta trivs om man har för klent med ljus. Men så där brukar de väl inte se ut?

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Jag tvivlar att ni kommer få några svar om ni inte fixar en bättre bild. Omöjligt att se annat än någon form av grönalg på vad som liknar en lavasten? 8)

          Skulle jag gissa så blir det toffsalger. Både Cyano och toffsalger är tecken på låga näringshalter (främst kväve), t ex om du är väldigt duktig med frekventa vattenbyten.

          Generellt så triggas algsporer av omätbara svängningar i Ammoniumhalten, vilket sker om man har dålig biologisk filtrering (frånkopplat filterstorlek/filtergenomströmning) och man låter mat ligga och ruttna osv. Då spelar det ingen roll hur stort filter man har eller hur duktig man är med sina veckovattenbyten.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Neptun
            • March 2004
            • 719

            #6
            Lagt till nya bilder i första inlägget nu...
            Lägger dem här oxo lika gärna...

            Det liknar toffsalger mer nu, men jag har aldrig förr sett dem komma som en "matta" så som de gjort nu. Bara som enstaka toffsar.



            "Failure does not require planning"

            Kommentar

            Arbetssätt...