vallisneria

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kek
    • October 2004
    • 95

    vallisneria

    Hej alla kloka!

    Min vallisneria är jätteful i topparna och jag begriper inte varför! Den liksom förtvinar från kanterna och topparna. Det blir inga långa blad kvar utan de försvinner tills de är bara en knapp dec Ett tag trodde jag att det var för att de står i utblåset från pumpen, men även de som står i "lä" ser risiga ut. Jag har CO2, göder enligt pmdd och de andra växterna ser fina ut (jag har anubias, tigerlotus, javamossa, heterantera zosterifolia, några cryptocoryne, ett par stora svärdsplantor och nån liten dvärg svärdsplanta som sprider sig fint över botten)
    Varför??? Vad kan jag göra???
    /Karin
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    mina vallisneria står nära utflödet på innerfiltret och en del blad blir bruna och dom tar jag bort.
    medans andra är långt över 30cm långa och gröna så strömt vatten mår dom inte dåligt av.

    kan kolla lite här så kanske du hittar en lösning.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Pannecke
      • January 2005
      • 1325

      #3
      Ursprungligen postat av Raven
      mina vallisneria står nära utflödet på innerfiltret och en del blad blir bruna och dom tar jag bort.
      medans andra är långt över 30cm långa och gröna så strömt vatten mår dom inte dåligt av.

      kan kolla lite här så kanske du hittar en lösning.
      http://www.hjortgatanszoo.se/main/de....cfm?navID=193
      Jag läste nå´t nyligen om att vissa vallisnerior kan skifta färg och bli röd-bruna, detta kanske är en sådan art och då tycker jag att man kanske skall låta dem sitta kvar, har nämligen sådana valisnerior själv. Sorten jag har tror jag heter V. natans. Det står: Vid god belysning blir bladen ofta lite rödaktiga. Boken jag läste detta i är Akvarieväxter i färg från 1980.
      /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

      Gå gärna in och titta på vår hemsida.

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        hhm det skulle kunna förklara varför jag inte har kunnat hitta information om vad för näringsbrist som skulle orsaka det.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Natans verkar inte vara ett giltigt vetenskapligt namn, kanske har dom bytt namn. Att valisneria skulle bli brun av för mycket ljus har jag aldrig hört.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • Neptun
            • March 2004
            • 719

            #6
            Min vallisneria blir oxo rödbrun i topparna när den når ytan. Har aldrig sett det som någon brist, tycker det är fint.
            "Failure does not require planning"

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              dom blad som varit mest bruna har haft 5-7 cm kvar till vattenytan
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Rödbrun snygg är inga bekymmer, jag trodde vi pratade om brun föruttnelse.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • kek
                  • October 2004
                  • 95

                  #9
                  Hej igen!

                  Tack för svaren, det är däremot absolut ingen snygg solbränna vi pratar om utan att de verkligen förtvinar, eller ruttnar som Tropfrog sa. Det är inte heller fråga om att att de bara blir bruna och fule på de yttersta cm, det blir nästan all vallisneria förr eller senare skulle jag tro, utan de liksom löses upp gradvis och lämnar hela långsidan (upp till ca 15cm på de värsta) ojämn och ful tills det ätit sig så långt in från båda sidor att hela bladet försvinner. Jag har svårt att tro att det är brist eg eftersom de andra växternma mår bra, men vad skulle det annars vara... jag är helt rådvill!

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #10
                    Ursprungligen postat av Tropfrog
                    Rödbrun snygg är inga bekymmer, jag trodde vi pratade om brun föruttnelse.
                    MVH
                    Magnus
                    jag med.
                    där bladen sakta försvinner från ytterkanten in.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • kek
                      • October 2004
                      • 95

                      #11
                      Efter att ha studerat Hjortrongatan är min bästa gissning kalium-brist och jag ska nog försöka med det, jag göder redan med K2SO4 men jag får väl pröva att öka halten lite. Finns det test att mäta Kalium med? Vad har växtfolk för olika tester eg?

                      Kommentar

                      • Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8078

                        #12
                        Kaliumtester känner jag inte till, men det är möjligt att det finns. Jag tolkar dock ditt problem som kvävebrist och det är ju lätt att mäta mha nitrattest.
                        MVH
                        Magnus
                        min zoon

                        Kommentar

                        • kek
                          • October 2004
                          • 95

                          #13
                          ok, det ska jag testa asap, har du något tips på bra test? Vad gör jag åt det ifall det nu är kvävebrist? Skall jag tillsätta mer KNO3?

                          Kommentar

                          • Tropfrog
                            • October 2002
                            • 8078

                            #14
                            JBL är i princip det enda testet du kan lita på. Kno3, JA.
                            MVH
                            magnus
                            min zoon

                            Kommentar

                            Arbetssätt...