Tips på växter att komplettera med

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jowa
    • August 2004
    • 70

    #16
    Apropå Glossistigma så har jag 3x18W Aquarelle över mitt 100 literskar och jag hade inte en chans att hålla dem nere på botten. Det blev långa stänglar som växte upp mot ytan :/ Tröttnade efter en stund och kastade ut dom och letar nu efter en ny och "bättre" bottentäckare.
    http://hem.bredband.net/aquascene/Vaxtakvariet/index.html

    Kommentar

    • peppito
      • December 2003
      • 1612

      #17
      Ja de kräver som sagt ganska mycket ljus.
      "du ångrar bara det du inte gjorde"

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #18
        Kanske kan Hemianthus callitrichoides ''Cuba'' vara ett alternativ?!
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • Pannecke
          • January 2005
          • 1325

          #19
          Olika typer av svärdplantor, kanske nå´n cryptocoryne eller nå´n anubias kanske. Jag har själv ett kar med vallisneria natans, Limonophila aquatica "ambula" (liknar cabomban), Echinodorus bleheri "svärdblanta", Echinodorus osiris "Dubbel röd Osiris" och några Cryptocoryne av okänd sort.
          Har även haft vattenpest som inte ville rota sig. Men ambulan tyckte jag blev aldeles ful när jag brassade på med CO2, och när jag slutade med det så blev de fina igen. De växte nog 8cm mellan varje bladkrans.
          /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

          Gå gärna in och titta på vår hemsida.

          Kommentar

          • dinajel
            • November 2004
            • 606

            #20
            Ursprungligen postat av jowa
            Apropå Glossistigma så har jag 3x18W Aquarelle över mitt 100 literskar och jag hade inte en chans att hålla dem nere på botten. Det blev långa stänglar som växte upp mot ytan :/ Tröttnade efter en stund och kastade ut dom och letar nu efter en ny och "bättre" bottentäckare.
            Glossostigma är en gåta. Jag kör också 3x18 watt (med hyfsade reflektorer) till mitt 88-liters, dvs. 0,6 w/liter och dessutom bra co2-halt och bra PMDD. Och ljuset har fri väg ner till Glosson. Glosson blir ingen matta utan snarare små buskar på typ 5-7 cm höjd.

            Min kompis som kör 0,2 watt/liter (och co2 och pmdd) får däremot en fin matta som kryper utmed substratet. Orättvist!

            Jag funderar allvarligt på att övergå till Marsilea hirsuta istället.
            Bilder på mina akvarier.

            Kommentar

            • K_Lindfors
              • March 2005
              • 61

              #21
              Finns det någon bra växtbutik i Västerås eller Örebro? Har kollat runt lite men de flesta verkar inte satsa så mycket på växter.

              Kommentar

              Arbetssätt...