Anubias congensis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gwendly
    • April 2003
    • 264

    Anubias congensis

    Hej

    Jag kopte denna planta som Anubias congensis, nu undrar jag om det verkligen ar det som plantan ar?

    bilder:




    jasg tycker nastan det ser ut som en svardplanta av nagon typ, men jag kanske har fel (vaxter ar inte min starka sida)

    Pa tal om inbte vara sa bra med vaxter. Hur blir jag av med de bruna alger som envisar sig att vaxa pa mina Anubias Barterie(sp?) ? Har forsokt med allt kanns det som :/
    Besök ASW och CCA's hemsidor

    www.asw.ca
    www.cichlidae.ca
  • KE
    • November 2004
    • 356

    #2
    Gjorde en snabb sökning på google och hittade massor av bilder på congensis DENNA bland annat. I mina ögon ser dom lika ut iaf.
    Senast redigerad av KE; 30 March 2005, 00:56.
    Zoonen
    Akvarietorka för tillfället...

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Anubias heterophylla ENGLER

      This plant is often sold under the obsolete name of A. congensis. It hails from Cameroon, Guinea, Gabon, the Congo, Angola and Zaire. It is another plant that is very variable in size, ranging from 4-inch leaves on 4-inch petioles up to 15-inch leaves on 26-inch petioles. Those offered commercially seem to get somewhat larger than A. barteri, but are still a useful aquarium size. My specimen is about 18 inches tall including exposed roots, leaf blade and petiole. The leaves of this species are elliptic-ovate or lanceolate, and two to six times as long as they are broad. The plant is another of the lighter green species of Anubias, and the leaves have a pleasing rippled texture. It is the only Anubias outside the A. barteri complex that I have had the pleasure of flowering in my tanks.


      Källa: http://www.csd.net/~cgadd/aqua/ah_main/may1999.html

      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Gwendly
        • April 2003
        • 264

        #4
        Ursprungligen postat av Tropfrog
        Anubias heterophylla ENGLER

        This plant is often sold under the obsolete name of A. congensis.

        Fragan ar da varfor congensis inte ar namnet pa denna langre? Normalt sett brukar det ju vara om tva plantor/fiskar har fatt samma namn fran start och sen nagon bestamt sig for att det ar tva olika plantor/fiskar och sen splittar namnet. Nagon som da vet varfor Congensis gick till Heterophylla ? Och om min teori ar san, vilken annan vaxt hette forr ocksa congensis?

        Eller var congensis aldrig ett riktigt namn kanske?
        Senast redigerad av Gwendly; 31 March 2005, 00:25.
        Besök ASW och CCA's hemsidor

        www.asw.ca
        www.cichlidae.ca

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Jag kan intege dig svar, men bara gissa. Jag tror att det beror på att just kongo är ett poppulärt ställe att skaffa fisk ifrån och därmed var det lättare att sälja en "congensis" som komplement till de fiskarna. Säljer man heterophylla så vet ju ingen att den passar i ett biotopkar utan att läsa på. Själv hade jag inte en aning förrän denna tråden började.

          Det faktum att google bildsök på congensis ger avsevärt mindre träffar än på heterophylla tyder på att om det har varit ett riktigt namn så måste det ha varit längesedan. Det vanligaste vid artbeskrivningar är ju att man nämner synonymer. Att congensis inte anses som en synonym till heterophylla tyder på att det inte är ett riktigt namn och aldrig varit det.

          Om din teori stämmer så skulle det idag finnas två arter (congensis och heterophylla). Det enda sättet att ta reda på är att fråga tropica, dom brukar ha koll på namnen och deras historia. Jag slänger iväg ettmail nu.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          Arbetssätt...