för mycket eller för lite järn?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • averater
    • March 2004
    • 381

    för mycket eller för lite järn?

    på en av mina växter ser det ut som järnbrist, ser ut som den näst översta bilden:


    det konstiga är att jag också har fått en del trådalger som sägs komma när man har för mycket järn...

    enda egentliga skillnaden mot tidigare är att jag börjat göda lite CaCl2 och K2SO4 sammt att jag bytt ut tmg, mot nutrisi.
    Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    #2
    Hur göder du?

    Fanns inte bristsymptomen och algerna innan du ändrade gödningen alltså?
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se

    Kommentar

    • averater
      • March 2004
      • 381

      #3
      göder pmdd efter nisse,pelle,miriam-receptet...
      göder ca 5ppm extra ca från cacl2
      och ca 5ppm k från k2so4

      hade inga alger innan jag ändrade gödningen. och inte just denna bristen.

      har alltid haft vissa brister av kalium och calcium.
      Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

      Kommentar

      • averater
        • March 2004
        • 381

        #4
        ingen som har koll på liknande symptom som järnbrist eller nått annat som kan trigga trådalger?

        så att jag kan få reda på om min nutrisi är för stark eller för svag.
        Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

        Kommentar

        • Pannecke
          • January 2005
          • 1325

          #5
          Kanske göder med för mycket macroämnen och för lite microämnen, om jag förståt allt rätt ger det inget att ösa på med bara macroämnen då växterna inte får tillräckligt med miroänmnen. Göder du med nå´t annat, Fe eller CO2 eller så? Vad har du för ljus?
          /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

          Gå gärna in och titta på vår hemsida.

          Kommentar

          • averater
            • March 2004
            • 381

            #6
            göder inget mer än vad jag har skrivit. har en ganska gosig botten och ganska gosiga filter (mycket slam) så där kan nog finnas lite vad som hellst. det kommer upp gasbubblor då och då (både i filtret och från bottnen) fast den luktar inget så jag gissar att det kan vara co2 som bildas av nedbrytningen.

            har ingen co2, har göteborgs komunala vatten, har 2 18W vanliga varmvita lysrör.

            minskade i vattenbytet i lördags dosen nutrisi för att se om bristen blev värre och algerna färre, men ser än så länge ingen skillnad.
            Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

            Kommentar

            • averater
              • March 2004
              • 381

              #7
              nu har jag tokgödit, med 2ppm rent järn (två+) för att se om det blir algexplosion och om bristen försvinner.

              tog två sånna där järntabletter som man får när man lämnar blod...

              det är lite dimmigt i karet nu (ganska ordentligt dimmigt) och jag har bara lyckats lösa upp hälften.
              Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

              Kommentar

              • oveb
                • January 2004
                • 2577

                #8
                Ursprungligen postat av averater
                nu har jag tokgödit, med 2ppm rent järn (två+) för att se om det blir algexplosion och om bristen försvinner.

                tog två sånna där järntabletter som man får när man lämnar blod...

                det är lite dimmigt i karet nu (ganska ordentligt dimmigt) och jag har bara lyckats lösa upp hälften.
                2ppm !! Vågat ! Det här skall bli spännande att följa !!!!!!
                Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                Kommentar

                • averater
                  • March 2004
                  • 381

                  #9
                  jooo.... men det rekommenderas ju mellan 0,5 till max 1 så för att kunna vara säker på att det är detta som är orsaken så dubblade jag maxdosen.

                  det är ordentligt gult i karet nu. får se om det lägger sig. har iof ganska gult ljus...
                  Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                  Kommentar

                  • morphide
                    • February 2004
                    • 22

                    #10
                    Ursprungligen postat av averater
                    jooo.... men det rekommenderas ju mellan 0,5 till max 1 så för att kunna vara säker på att det är detta som är orsaken så dubblade jag maxdosen.

                    det är ordentligt gult i karet nu. får se om det lägger sig. har iof ganska gult ljus...
                    Jag antar att du menade 0,2 ppm och inte 2ppm.

                    Rekommenderade nivåer ligger mellan 0,1 - 0,2 ppm.

                    mvh Jonas

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Du har sannolikt förväxlat kväve med järnbrist om du har trådalger och växten är blek.

                      Konstigt att du inte fått det tidigare om du bara göder med mikro och K.

                      Om vattnet är gulaktigt och du verkligen doserat 2 ppm järn borde det mesta i akvariet dö när chelateringen försvinner - ungefär samma fenomen som algmedel baseras på, fast dom brukar använda koppar vilket är ungefär lika aggressivt som järn.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • averater
                        • March 2004
                        • 381

                        #12
                        allt lever och det är inte gult eller dimmigt längre.

                        jag vet inte om jag har järnbrist eller inte, det jag vet är att det ser precis ut som på bilden i länken som jag skrev om i första bilden.

                        jag göder med rubb och stubb utom mg. dvs också kno3.

                        ps koppar är väl jättemycket mer aggresivt/giftigt än järn som brukar vara tämligen harmlöst?
                        Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                        Kommentar

                        • averater
                          • March 2004
                          • 381

                          #13
                          järna ska ju ge tokmycket trådalger???

                          jag har 2ppm och har inte märkt någon skillnad mot halvdos nutrisi.

                          hur fort kommer algerna/när kan jag sluta mitt experiment? (väntar otåligt på nått resultat)
                          Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                          Kommentar

                          • Magnuz
                            • February 2005
                            • 292

                            #14
                            Så pass mycket järn som 2 ppm kan nog mycket väl ha motsatt effekt, d.v.s. att algerna dör.

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Precis. I så höga doser fungerar det ungefär som Algenkiller, fast med järn istället för koppar.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...