Behöver tips...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • soldiermicke
    • February 2005
    • 17

    Behöver tips...

    Jag har 6st scalarer och 2st malar som verkar tycka om att tugga och suga sönder mina växter...
    Finns det någon som kan ge tips på vilka växter som åtminstone scalarerna låter vara ifred? Jag använder torvextrakt (Sera Morena) i mitt vatten för att få ner hårdheten och pH så det är viktigt att växterna trivs i sådant vatten...
  • Iris A
    • October 2004
    • 158

    #2
    Hej!
    Cryptocoryne är en växt som gillar lite surt o mjukt och som inte brukar bli tuggad på. Javaormbunke windelöv är också en växt som brukar få vara ifred och den är tåligare än cryptoarterna (cryptos kan ha svårt att anpassa sig i början, därför ska de helst inte flyttas runt). Vanlig svärdsplanta (echinodorus bleheri) får vara ifred om den mår bra (dvs inga brister av vare sig näring eller ljus - blir den försvagad så tuggar gärna malarna på den).

    Malar tuggar ju gärna på växter om de inte hittar alger eller om växterna är mjukare, men scalare? Visserligen är jag inte expert på just scalarer, men kanske de saknar växtinnehåll i maten? Mina fjärilsciklider behöver lite varierad kost så detsamma kanske gäller för scalarerna? Om du enbart ger dem animalisk föda, varva med algtablett, allroundpellets el.dyl. så de får i sig allt de behöver.
    / Iris

    Kommentar

    • lipton
      • February 2004
      • 108

      #3
      Du även titta här http://www.akvarieudstyr.dk/database/planter.asp
      Det blir bra när det torkar !

      Kommentar

      Arbetssätt...