Asymptotisk nitratkoncentration

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    Asymptotisk nitratkoncentration

    Jag har gjort en liten Excel-kalkylator för att se vad den asymptotiska nitrathalten hamnar på efter 17 vattenbyten.

    Man kan specifisera nitratupptag från växter, nitratproduktion från fiskar, hur stort vattenbyte, akvariestorlek, antal fulldospulser mellan vattenbyten, antal dagar mellan vattenbyten och fulldospulsens styrka.

    Högerklicka och välj "Spara som"


    Det blir förvånansvärt instabilt måste jag säga. Antingen blir det direkt 0 efter några få vattenbyten eller så blir det ungefär max (dvs fulldosernas sammanlagda styrka).
    Senast redigerad av defdac; 23 March 2005, 11:00.
    http://www.defblog.se
  • Peter_F
    • October 2003
    • 693

    #2
    Det funkar inte att öppna länken du hänvisar till. Det blir bara en massa  !?!

    ì0ÍÉ@á°Áâ\pqdalars B°aÀ=œ¯¼=
    "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
    Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

    Kommentar

    • Plupp
      • January 2005
      • 94

      #3
      Lika här!ì0ÍÉ@á°Áâ\pqdalars B°aÀ=œ¯¼=
      /M
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=286864

      Kommentar

      • dinajel
        • November 2004
        • 606

        #4
        För mej funkar filen, men vad är asymptotisk nitrathalt?
        Bilder på mina akvarier.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Fixat. Läs inlägget igen. Speciellt det i bold

          En asymptot är ett gränsvärde som en funktion/summa går mot. När man gör vattenbyten och häller på med t ex nitrat från KNO3 är det många som tror att nitrathalten går mot oändligheten och dödar fisk, när den egentligen går mot ett gränsvärde.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • kaihc
            • December 2004
            • 69

            #6
            Kul! Jag hade nog doserat 10,4 ppm NO3 ;-)
            Mvh Kai

            Kommentar

            • dinajel
              • November 2004
              • 606

              #7
              Ursprungligen postat av defdac
              En asymptot är ett gränsvärde som en funktion/summa går mot. När man gör vattenbyten och häller på med t ex nitrat från KNO3 är det många som tror att nitrathalten går mot oändligheten och dödar fisk, när den egentligen går mot ett gränsvärde.
              Att folk kan tro att NO3 hela tiden ökar mot oändligheten låter märkligt eftersom man byter bort 50% av vattnet varje vecka.

              Men vad jag inte riktigt greppar är hur NO3-värdet kan gå mot noll när man hela tiden fulldospulsar för hela volymen efter varje vattenbyte. När mäts NO3-halten isf? Precis innan vattenbytet? Då kan jag förstå att NO3 går ner till noll (om man bara pulsar en dag i veckan) eftersom växtmassan hela tiden ökar och konsumerar mer och mer NO3.

              Eller är jag ute och cyklar?
              Bilder på mina akvarier.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Det var främst på barrreport någon trodde att om han bytte vatten ofta med sin kranvatten som innehåller 20 ppm NO3 så skulle hans fiskar dö. Så jag gjorde en beräkningsserie i Excel som tyvärr flög rakt över hans huvud, men istället för att kasta bort serien så utökade jag med lite fler funktioner. Den kan ju lika gärna användas för vilket ämne som helst egentligen.

                När mäts NO3-halten isf? Precis innan vattenbytet?
                Exakt. Som du ser så beräknas bara totala veckoproduktionen från fiskarna, totala upptaget från växterna under veckan och totala gödningsmängden under veckan. Veckan = valfri tidsperiod i kalkylatorn.

                Det är få som vet sin nitratkonsumption i sin växtburk samtidigt som dom vet fiskproduktionen (om man inte gjort nitratmätning med och utan växtmängd), så kalkylatorn ska väl främst användas för att få lite känsla för hur nivåerna kommer lägga sig under vissa förutsättningar och framförallt för att visa att nivåerna aldrig kan gå högre än ett visst värde även om växtkonsumptionen är 0.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • averater
                  • March 2004
                  • 381

                  #9
                  va härligt nördigt! kul!

                  man borde kunna anta att fiskarna inte använder något av fodret till att bygga celler med utan att allt foder blir no3 till slut.
                  mägnden no3 i fodret borde gå att mäta om man pytsar i lite i en helt ren burk med ett filter och sedan väntar tills fodret brytits ner...
                  så fiskproduktionen är iaf mätbar även om det är krångligt. (nu var det väl ingen som sa något annat, men men)
                  Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Vid laxodling tror jag dom beräknar att ca 50% av kvävet i fodret tas upp av fiskarna.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • averater
                      • March 2004
                      • 381

                      #11
                      fortfarande mätbart...

                      men, om man antar att inget tas upp får man en worst case situation. om det nu är det man är ute efter.
                      Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                      Kommentar

                      • dinajel
                        • November 2004
                        • 606

                        #12
                        Ursprungligen postat av defdac
                        Det var främst på barrreport någon trodde att om han bytte vatten ofta med sin kranvatten som innehåller 20 ppm NO3 så skulle hans fiskar dö. Så jag gjorde en beräkningsserie i Excel som tyvärr flög rakt över hans huvud,
                        Aha. Då fattar jag sammanhanget. Men om killen trodde att hans fiskar skulle dö av det, så var det kanske lite optimistiskt av dig att tro att han skulle förstå din beräkningsserie... Men din tro på människan är beundransvärd.

                        och framförallt för att visa att nivåerna aldrig kan gå högre än ett visst värde även om växtkonsumptionen är 0.
                        Nej, det var faktiskt väldigt intressant att se hur mängden NO3 stannade av efter ett antal vattenbyten oavsett hur låg växtkonsumtion man hade och hur mycket man än pytsade i mellan bytena. Det är ju naturligtvis inte konstigt att det blir så, det är ju logiskt, men inte desto mindre intressant att se det på print så att säga.

                        Mycket bra jobbat! Och härligt nördigt, som sagt.
                        Bilder på mina akvarier.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...