Cabomba, växer snabbt men få blad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kelaren
    • March 2005
    • 18

    Cabomba, växer snabbt men få blad

    Har lite cabomba i mitt nya akvarium och de har vuxit på höjden rejält. Växer över en centimer på höjden varje dag, däremot så blir det inte så tätt mellan bladen. Det blir mellan 2-3 cm pinne vilket gör att den inte ser lika fin ut längre. Har redan knipsat av växterna på mitten en gång och därmed dubblerat antalet cabomba. Alla har redan efter en dag börjat växa med samma frenesi men det verkar som om de fortfarande mest växer på höjden med stammen, dvs långt mellan bladen. Växterna är fortfarande gröna och fina.

    Kan det vara för dåligt med ljus eller är det för lite CO2? Har ett Juwel Trigon 190L med standardlysrör och reflektorer.

    Har haft akvariet i en månad och är riktigt nöjd än så länge. Alla växter har tagit sig rejält. Det som "vaknade" sent var min javamossa men nu har även den börjat växa, antar att den mår bättre nu när det finns lite mer fisk i vattnet.

    Har planer på att införskaffa mig en CO2-anläggning men sambon tycker vi ska ligga lite lågt ett tag då det är en lite större investering igen. Har ju nyligen köpt hela akvariepaketet.
    Mina fiskar finns här
  • Pannecke
    • January 2005
    • 1325

    #2
    Mycket av CO2 har gjort att mina ambula växt på samma sätt som du beskriver att dina cabomba har gjort. Antar att det är för mycket CO2 och för lite PDMM (Näring). Rätta mig gärna om jag har fel.
    /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

    Gå gärna in och titta på vår hemsida.

    Kommentar

    • dinajel
      • November 2004
      • 606

      #3
      Jag kan tänka mej att du har för lite ljus. Lite ljus gör att växterna söker sig uppåt mot ljuset. Mycket ljus gör att växterna "pressas" ner.

      Hur mycket ljus är "standardlysrör"? Jag kan tänka mej att 80-100 watt (0,4 - 0,5 watt/liter) skulle göra att din cabomba inte drar iväg uppåt i samma utsträckning. Jag har märkt samma utveckling i mitt eget kar sen jag skaffade mer ljus. Dom växer mer på bredden och mindre på höjden.

      Nu är växtexperterna välkomna att rätta mej om jag har fel.
      Bilder på mina akvarier.

      Kommentar

      • peppito
        • December 2003
        • 1612

        #4
        Jag skulle spontant säga att det beror på för lite ljus. Liknande fenomen kan man se på vattenpest som blir väldigt tät och fin om den får mycket ljus men tunn och få blad om den får lite ljus.
        "du ångrar bara det du inte gjorde"

        Kommentar

        Arbetssätt...