Cyano - mörklagt kar trots yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dinajel
    • November 2004
    • 606

    Cyano - mörklagt kar trots yngel?

    Jag har de senaste dagarna fått lite problem med cyano i mitt 43-liters snäcklekarakvarium. Där bor för tillfället tre Lamprologus multifasciatus och deras tio yngel.

    Jag har provat att vända ner cyanon i sanden och tillsätta KNO3. Jag har provat att suga upp cyanon och tillsätta KNO3. Inget har hjälpt. Cyanon kommer tillbaka.

    Från början hade jag lite brunalger, som sen ersattes av fina grönalger. Grönalgerna finns kvar, men verkar konkurreras ut av cyanon.

    Därför tänkte jag nu helt enkelt täcka över karet helt och hållet i tre dagar och sen göra ett stort vattenbyte och tillsätta KNO3 och hoppas att det går över.

    Frågan är dock, vad tycker multisynglen om detta? Dom är i dagsläget ganska precis två veckor gamla. Hur klarar dom sig utan mat (och omtanke och kärlek) i tre dagar? Ska jag vänta med övertäckningen (och bekämpandet av cyanon) i några veckor tills dom blivit ännu större?

    En annan fråga är hur syresättningen i karet blir om man täcker över det totalt med två mörkbruna fleecefiltar samt en mörk frottéhandduk. Och blir det tillräckligt mörkt? Om jag lägger mej själv under nämnda filtar och täcker till helt (man måste ju prova ) så blir det kolmörkt, även om det är dagsljus ute. Och det går ju att andas genom det.

    Eller krävs det svarta sopsäckar också (eller till och med frigolitskivor), och hur blir det då med syresättningen? Själv har jag svårt att andas genom sopsäckar och kan tänka mej att multisar inte heller har så lätt för det.
    Bilder på mina akvarier.
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    liten luftpump med syresten.
    kostar 200kr topp beroende på model å storlek.

    då mina fiskar inte har morgon förrän 15.00 så har jag dom övertäckta på natten och har ett påslakan vikt 4 gågner räcker till dom.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • dinajel
      • November 2004
      • 606

      #3
      Ursprungligen postat av Raven
      liten luftpump med syresten.
      kostar 200kr topp beroende på model å storlek.
      Smart. Det kan jag nog låna av en kompis/granne.

      då mina fiskar inte har morgon förrän 15.00 så har jag dom övertäckta på natten och har ett påslakan vikt 4 gågner räcker till dom.
      Ålrajt. Då borde min anordning räcka rätt bra.

      Den viktigaste frågan kvarstår dock: Klarar sig två veckor gamla multisyngel i tre dagar utan mat? Jag gissar att dom gör det, men känner inte för att chansa. Nån som vet med säkerhet?
      Bilder på mina akvarier.

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        haha även jag har ljusa stunder ibland
        kan tilläggas att jag har ingen sol som lyser in i rummet då det ligger åt norr.

        kolla bara upp så det inte blir för varmt.
        hur det är med mat kan jag ej svara specifikt på men skulle inte 1 ljus timme efter 1 1/2 dag gå bra då du kan mata dom ?
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • dinajel
          • November 2004
          • 606

          #5
          Okej, vänta nu lite här. Vad gäller att bli av med svävalger så gäller total mörkläggning. Vi snackar igenbommad källare och inte ens lampan från doppvärmaren får lysa. Borde inte samma sak gälla för cyano?

          Då lär min anordning inte alls funka, och jag borde istället övergå till att bekämpa cyanon genom att suga upp så mycket som möjligt, och vända ner resten i sanden, plantera lite växter som ger konkurrens och fortsätta med KNO3. På så vis riskerar man inte livet (eller tillväxten) på ynglen heller.

          Ni som mörklagt i samband med cyano, exakt hur gick ni tillväga?
          Bilder på mina akvarier.

          Kommentar

          • janne dansk
            • June 2004
            • 1740

            #6
            jag gjorde som så.jag beståmde att jag ville bli av med cyano ,enl dom som kan måste man mörklågga ,så jag tog helt sonika och lade täcken över karet i 3 dag. sen var dett bra.men sedan måste du göra så dom inte kommer tilbaka dett är trixet jag vet inte hur .men jag gödar med pmdd o co2 ,sedan är det till att hålla tummarna rätt i hand och hoppas att det hjälpar
            Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

            Kommentar

            • ralp
              • October 2004
              • 639

              #7
              Ursprungligen postat av dinajel
              ... Den viktigaste frågan kvarstår dock: Klarar sig två veckor gamla multisyngel i tre dagar utan mat? Jag gissar att dom gör det, men känner inte för att chansa. Nån som vet med säkerhet?
              Mina multisar-yngel som var precis lika gamal som dina klarade sig i två dagar när jag var bortrest över en helg.

              Hejhopp. ralp
              110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
              Vittina semiconica; Neripteron auriculata
              18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
              16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

              Kommentar

              • dinajel
                • November 2004
                • 606

                #8
                Ursprungligen postat av ralp
                Mina multisar-yngel som var precis lika gamal som dina klarade sig i två dagar när jag var bortrest över en helg.
                Tack, ralp. Äntligen nån som svarar på ursprungsfrågan.

                Jag blev trots allt lite orolig igår (efter två mörka dygn) så jag släckte ner hela lägenheten efter att det blivit kolmörkt ute och kände mej fram till akvariet, lättade litegrann på täckena och viftade ner lite luft och släppte ner lite räkmix och täckte sedan för igen.

                Ikväll ska täckena bort. Vi får se hur det har gått då. Jag återkommer med uppdatering om cyanon är borta och ynglena kvar.
                Bilder på mina akvarier.

                Kommentar

                • dinajel
                  • November 2004
                  • 606

                  #9
                  Nu har jag lyft bort övertäckningen och det verkar ha funkat. Cyanon är borta, och dom fina grönalgerna likaså. De tre vuxna multisarna lever och jag har sett flera yngel (åtminstone fem), så det verkar ha gått bra. Puh.

                  Gjorde sen ett 50%-igt vattenbyte och tillsatte sen en fulldos med KNO3. Dessutom la jag i lite H. polysperma som "flytväxt" för att ge cyanon lite konkurrens. (Att plantera nåt i sanden i ett multis-kar är stört omöjligt.) Nu är det bara att hålla tummarna.
                  Bilder på mina akvarier.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...