Ska jag göda mer?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • thorre
    • November 2004
    • 307

    Ska jag göda mer?

    Kör en fulldosgödning en gång i veckan i samband med vattenbyten (enligt defdacs recept). Använder inte CO2. Sedan jag började med detta för ett antal veckor sedna så har det verkligen växt så att det knakar i mitt kar.


    Nu börjar jag se lite bristsjukdomar i mina kar.




    Mina frågaor nu är: Ska jag göda två gånger i veckan? En gång på lördag och en gång på onsdag kanske? Riskerar jag algblomning om jag gör detta? Är det bara att tillsätta mer av allt?
    thorre.se
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2
    Vet du hur mycket nitrat du har precis innan gödning ??

    Kanske är det så lätt att du bara behöver fulldosbumpa en gång mitt i veckan för det ser onekligen ut att behövas lite mer Kalium iallafall !
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • thorre
      • November 2004
      • 307

      #3
      Ursprungligen postat av oveb
      Vet du hur mycket nitrat du har precis innan gödning ??

      Kanske är det så lätt att du bara behöver fulldosbumpa en gång mitt i veckan för det ser onekligen ut att behövas lite mer Kalium iallafall !
      Vet inte hur mycket nitrat jag har innan gödningen.

      Kanske ska prova att fulldosera en gång mellan vattenbytena också.
      thorre.se

      Kommentar

      • peppito
        • December 2003
        • 1612

        #4
        Det kan vara en lösning på problemet. Du får väl testa. Men det kan vara så att något ämne saknas. Vet du vad vattnet innehåller för nivåer av olika ämnen från kranen?
        "du ångrar bara det du inte gjorde"

        Kommentar

        • thorre
          • November 2004
          • 307

          #5
          Detta är mina Vattenvärden (Linköping)


          thorre.se

          Kommentar

          • jackson
            • September 2003
            • 1242

            #6
            Viktigaste frågan. Har du bra CO2-värden? Mät kH efter vattenbytet och sedan pH varje dag innan ljuset slår på och direkt efter (eller runt) att ljuset släcks. Använd lämplig tabell för att beräkna CO2-halten. Om du har stabilt och bra CO2-värde (mellan morgon och kväll är det ok om det skiljer sig).
            Har du det, så är det bara att ha i en till fulldos gödning när det slutar bubblar. Det som är "farligt" med växtakvarium är "undergödning". Har växterna CO2 och ljus, så kan de käka MYCKET gödning.

            Om inte ok CO2, se till att du får bra CO2-värde. Det är det absolut vanligaste problemet (efter att ha följt många trådar om detta).
            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

            Kommentar

            • thorre
              • November 2004
              • 307

              #7
              Ursprungligen postat av jackson
              Viktigaste frågan. Har du bra CO2-värden? Mät kH efter vattenbytet och sedan pH varje dag innan ljuset slår på och direkt efter (eller runt) att ljuset släcks. Använd lämplig tabell för att beräkna CO2-halten. Om du har stabilt och bra CO2-värde (mellan morgon och kväll är det ok om det skiljer sig).
              Har du det, så är det bara att ha i en till fulldos gödning när det slutar bubblar. Det som är "farligt" med växtakvarium är "undergödning". Har växterna CO2 och ljus, så kan de käka MYCKET gödning.

              Om inte ok CO2, se till att du får bra CO2-värde. Det är det absolut vanligaste problemet (efter att ha följt många trådar om detta).
              Hej Jackson
              och tack för ditt svar. Jo, jag känner till "problematiken" med PH. Har dock lite svårt att mäta innan ljuset går på eftersom jag jobbar. Ljuset går på vid 1200 och stängs av 2200. Jag skulle iofs kunna flytta dyngnet för mina firar men men jag har ingen co2 anläggning just nu så därför känns det som om det kvittar.

              Ska helt enkelt göda två gånger i veckan och se vad som händer. Blir det oönskat resultat så är det ju bara att sluta
              thorre.se

              Kommentar

              • jackson
                • September 2003
                • 1242

                #8
                Tja, när du går till jobbet så har ju inte ljuset gått igång. pH-värdet kommer troligen att sjunka lite till tills ljuspåslaget. Men är det bara konsekvent (tidpunkt) så är det ok. Krävs bra vätske-pH-test (i stil med 6.0-7.6 pH).

                Fast egentligen är det ingen idé att prova, eftersom du inte använder CO2-tillsats (såg jag äntligen :-) ). Då har du garanterat under 3 ppm CO2 i vattnet (troligen runt 1-2 ppm). Bara att mäta kH-värdet samt slå upp "baklänges" i en CO2-tabell, så får du reda på pH-värdet.

                Jo, det går alltid att prova. Dokumentera gärna dessa försök för dig själv. Man glömmer snabbt vad man gjorde och vad det ledde till.
                Senast redigerad av jackson; 05 April 2005, 03:44.
                Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                Kommentar

                Arbetssätt...