Vad ska jag göra??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zeni
    • December 2004
    • 141

    Vad ska jag göra??

    har kollat runt på forumet efter vad som kan vara orsken till algväxten i mitt kar...men har inte hittat någon bra kur... har läst nästan allt som är algrelaterat

    kom för några veckor fram till att jag har fått kiselalger men nu är jag inte säker (jag har också någom grön alg) stenarna har liksom börjat få lite ludd inte som tofs alger dock

    har testat att sänka belysnings tiden från 12 h till 9.5h hjälper inte...
    hade förut några påsar i filtret som skulle ta ner nitrithalterna läste att dom tog ner fosfathalterna med så dom tog jag bort... hjälpte inte....
    vågar inte byta vatten för det har jag läst skulle göra att man får änu minfre nyttiga ämnen som ska motverka algväxt. vad ska jag göra... finns det någon bra sida med utförliga beskrivningar om hur man motverkar algväxt?

    jag har malavisar i karet och endel växter... kan jag ju passa på att nämna...
    när jag tittar på vattnet ser det grumligt ut, nästan mjölkigt. ibland är det mer ibland mindre.

    börjar fundera på om aquael innerfiltret på 1100liter/h är så bra... det är en öppen design. ingen kapsel för filtermatterialtet.

    och algerna sitter löst tar man en sten och gnuggar lite med handen på deb så försvinner nästan allt av algen.

    behöver hjälp!

    allt som ni kan komma på skulle kunna motverka algväxten är välkommna

    (göder inte och tänker inte göra det häller)

    Mvh Zeni

    beklagar att inlägget är något rörigt men jag vet inte var jag ska börja.. är bara trött på att se ett kar fullt med alger....
  • Mr B
    • September 2004
    • 1310

    #2
    jag bytter ca 35-60% av vattnet en gång i veckan, i ett för närvarande i stortsett oplanterat, dock sparsamt befolkat malawi 375 Kar... det ända problemet med alger jag har änså länge, är att de växer på frontglaset, så det blir fläckigt, men inte på stenarna, så att det ser naturligt ut... eller jaja, inte i den utsträckning jag är ute efter i alla fall.

    Jag tror nog du lungt kan byta vatten, om nånting så kanske fler, mer regelbundna byten ? Antar att du har någon form för flytande alger i baljan, antagligen blivande grönsoppa... det blir du inte av med utan regelbunden städning av filtret, och stora nästan dagliga vattenbytten tills det är ur baljan... såvida du inte tänker investera i uv-filter.
    B!

    Kommentar

    Arbetssätt...