Alger trivs och växter dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Radial
    • February 2005
    • 73

    Alger trivs och växter dör

    Hej!

    Jag har problem igen med mitt akvarie. För ca 2.5 månader sen hade jag fin tilväxt på växterna och inga som helst problem med alger. Sen fick jag pga stormen ett strömavbrott i ca 1 vecka vilket gjorde att växterna blev bleka och att kisel-alger etablerades. Det tog inte mer än 1 vecka sen började växterna att dö av kiselalgerna. Efter två-tre veckor fick jag bukt med kisel-algerna fast då hade 95% av alla växter dött . Köpte en ny växt och den dog ganska snabbt den också (ca 2 veckor, hade dock inte några alger då). Sen dess har jag haft mycket lite växter i akvariet och jag kan ej få dom till att överleva. Och så för 2 veckor sedan så städade jag akvariet helt och hållet och efter bara 1 vecka var det alldeles fullt med grönalger, men nu har de lugnat sig och kiselalgerna är på väg tillbax.

    Vad är det för fel på mitt vatten?? Vad är det som gör att alger trivs men inte växter?? Kan tillägga att jag inte har någon nitrit-halt att pratat om men ganska hög nitrat! kanske ett resultat av för lite växter???..

    Vattenbyte gör jag ca 20-30% varje vecka!

    Det som händer med växterna är at de fört blir gula och sen genomskinliga så att ådringen syns och sen faller de ihop.

    tacksam för alla tips då jag verkligen hatar alger!
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #2
    Och nu kommer alla vi växtnördar att fråga dig
    1. vad göder du med?
    2. Har du co2?
    3. Vad var det för växter?
    4. Ljus?

    osv osv osv

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      gjorde du rent filtret innan du starta upp det igen ?

      om inte så har bakterierna i det dött av syrebrist och förgiftat vattnet.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Radial
        • February 2005
        • 73

        #4
        1. Göder inte
        2. nej
        3. Kommer ej ihåg namnet på dem, men försäljaren sa att de skulle vara mycket tåliga mot olika vattentyper
        4. Ljus: 170 liter och två 30W lysrör, orginal JUWEL lysrörsramp, ett powerglow och ett "vanligt"

        Mätte precis vattnet och kom fick lite panik, vattenvärdena har ändrat sig drastiskt!!

        Enligt JBL-sticktest:

        NO3: 55-60
        NO2: 0
        GH: 10
        KH: 10
        PH: 8

        Innan har jag legat stabilt på:

        No3: 55-60
        NO2: 0
        GH: 10
        KH: 7
        PH: 6-6.5

        Alltså har PH-värdet skutit i topp, kan bero på att jag använder kalk då vattnet som jag pumpar upp håller ca 5.5 i PH. Det har troligtvis frigjorts en massa kalk när jag tvättade stenarna!

        Men detta förklarar inte problemen jag hade innan städning!

        Behöver man göda då jag har gott om fiskar som kan "göda" vattnet???
        Senast redigerad av Radial; 18 March 2005, 13:34.

        Kommentar

        Arbetssätt...