Skjuter skott, klippa av?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gimbo
    • January 2005
    • 2734

    Skjuter skott, klippa av?

    Hejsan!

    Jag har en växt som skjuter skott hit och dit. Det har resulterat i ett gäng nya växter, vilket är tacksamt. De nya växterna har fått egna rötter och skjuter vidare Nu är min fråga.

    Kan man klippa av skotten och plantera de nya växterna som fått egna rötter?
    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    vad är det för växt?
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • Magnuz
      • February 2005
      • 292

      #3
      Svaret är nog ja alldeles oavsett vad det är för växt, plantera på du bara.

      Kommentar

      • Gimbo
        • January 2005
        • 2734

        #4
        Härligt...! Då ska det klippas o fixas

        Tyvärr vet jag inte vad det är för växt. När jag köpte den visste inte de i affären heller vad det var. Ska se om jag kan ta ett foto på den i morgon efter jobbet. Vore kul om någon kunde identifiera den. Så länge så får vi nöja oss med att det är en grön bladväxt
        -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

        Kommentar

        • Gimbo
          • January 2005
          • 2734

          #5
          Förresten! Ska de nya rötterna ha nått en viss längd innan man klipper av "skottet" och planterar den som en fristående växt?
          -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

          Kommentar

          • Pannecke
            • January 2005
            • 1325

            #6
            Ursprungligen postat av Gimbo
            Förresten! Ska de nya rötterna ha nått en viss längd innan man klipper av "skottet" och planterar den som en fristående växt?
            Det funkar nog bra om de har fått litegrann bara, när du klipper av den och växten får klara sig själv, skulle det du vara så att rötterna är för små så växer de till sig.
            /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

            Gå gärna in och titta på vår hemsida.

            Kommentar

            • jackson
              • September 2003
              • 1242

              #7
              Är det en stängelväxt (dvs en stam som bladen växer ut från, som Cabomba eller Hygrophilia) så är det bara att klippa av stammen någon dm ovan bottnen. Plantera ner stängeln, så kommer det rötter på den del som är under vattnet.
              Kommer bladen från en gemensam punkt vid roten (ex Crytocoronne), så kan du inte sätta bladen, du måste dela på roten om den blir stor och har delat sig själv.
              Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
              Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

              Kommentar

              Arbetssätt...