Bruna fläckar och hål på Javaormbunke

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Manic
    • February 2005
    • 21

    Bruna fläckar och hål på Javaormbunke

    Hej!

    Mina växter i mitt lilla akvarium har fått bruna fläckar och börjar även få hål i bladen. Undrar vad detta kan bero på. Någon som har någon idé. Är javaormbunke det handlar om. Tillsätter för övrigt ingen gödning, men funderar på att göra det. Akvariet är på ca 60 liter och för övrigt har jag problem med alger, tror det är tofsalger.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Det beror förmodligen på någon makrobrist, typ kväve- kalium- eller fosforbrist.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Hål är mindre bra, men beträffande bruna fläckar står följande att läsa på zoopets sida om javaormbunke: "De svarta fläckar som ofta bildas på bladens undersida är sporhus (används vid förökning) och inte som man tidigare trodde, en sjukdom.." (http://www.zpet.se/vaxter/vaxt.php?NR=39)

      Kan det vara det?
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Manic
        • February 2005
        • 21

        #4
        Tack för svaren!

        Det är rostbruna fläckar (och en del hål). Har haft javaormbunke tidigare för några år sedan och då bildades det svarta prickar som jag uppfattade som sporhus, men de liknar inte dessa. Tror nog som defdac att det är brist på makroämnen eller något. Om någon har någon annan idé om vad det kan vara, säg till. Har i alla fall beställt KNO3 och KH2PO4 från Granholmarna så vi får se om det hjälper.

        Kommentar

        • Peter Cederberg
          • December 2004
          • 96

          #5
          har trubbel med mina javaormbunkar oxå... när allt annat börjat växa så har faktiskt javabunken stannat av, förr fick dom fullt med små plantor på bladen. Men nu är bladen fulla med hål och alger, hålen har bruna kanter.
          Pjc

          Kommentar

          • jackson
            • September 2003
            • 1242

            #6
            Peter, du har nog även brist på makroämnen.

            Manic: Prova gödningsämnena, det kan det nog vara. Du bör även göda med någon mikrogödning, exempelvis TMG eller NutriSi.
            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

            Kommentar

            • Peter Cederberg
              • December 2004
              • 96

              #7
              Jamen allt det andra trivs nu...papegojblad å barclaya longifolican å sånt tycker bara att jag borde klara av javaormbunken när dom som annars dött för mig för tillfället är sk..fina? Men men...
              Pjc

              Kommentar

              Arbetssätt...