Hur sköter jag mina växter bäst?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 999
    • March 2005
    • 2

    Hur sköter jag mina växter bäst?

    Hur länge bör belysningen vara på? Rummet har stora fönster så det är rätt ljust endå om dagarna. Det är tänt mån-tor 13-22:15, fre 13-23, lör 09-23, sön 09-22:20. Är det lagom mycket? (använder digital timer)

    Hur starka lampor skall jag ha? Har ett 70 L sexkantigt akvarium. Som är förhålladevis högt. Det sitter nu 2 st 15 Watts lampor (typ e14), är det för klent?

    Vilka tillskott är viktiga? Tillsätter nån slags växtnäring en gång i veckan.

    Obs! Har inte enbart växter! 6 st fjärilsciklider bor där också.
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    2x15w låter lite lite.
    har 2x25w i ett 37L kar och det är rätt lagom där.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • fredrikakesson
      • November 2003
      • 1363

      #3
      Hej

      Tipset är att byta till lysrör....Blir inte varma på samma sätt,håller betydligt längre,finns rör som är betydligt bättre för växterna
      Fredrik

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        2*15w i ett 37 literskar utan co2 tillsats anser jag vara vääldigt mycket ljus. Om du får alproblem så är den första åtgärden att sänka ljusmängden eller tillsätta co2, kno3 och k2po4.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • jackson
          • September 2003
          • 1242

          #5
          Jo, men det är ju glödlampor (om jag förstått rätt), så det ger ju inte så mycket ljus per watt, utan mer värme. Lämpligt att byta.

          Man rekomenderar 0,3-0,5 Watt per liter, om det är lysrör och har bra reflektor.

          Gödning till växter är i första hand CO2. Antingen via tuber (dyr men bra) eller via mäskblandning (billigt men sämre) (sök forumet eller artiklar i ämnet).

          Sedan så göder man med mikronäring (Bäst TMG, men exempelvis SERA fungerar i akvarium med CO2-gödning, men har för mycket järn).
          Även makronäring behövs. Där ger man en blandning av KNO3 och KH2PO4. Dessa ger kalium (K), kväve (N) och fosfor (P). De är de viktigaste makroämnen som inte finns i TMG. För att se hur man göder med dessa ämne, sök i forumet efter dessa ämnen.

          Mikronäring behövs inte mycket av, medans makroämnena slukar växterna mycket av.

          Växterna i akvarium är mestadels tropiska, och har då en dygnsrytm på 12 timmar. Mer är bara ljus som gynnar algerna. Så ändra timer tii 12 timmar på. Notera att även ljus utifrån räknas till de timmar som ljuset är på. Så soljus vill man undvika, eftersom den är svår att ha koll på, så det gynnar gärna alger.
          Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
          Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            Ursprungligen postat av jackson
            Jo, men det är ju glödlampor (om jag förstått rätt), så det ger ju inte så mycket ljus per watt, utan mer värme. Lämpligt att byta.
            lågenergi lampor ger lite konstigt ljus efter vad jag har hört.
            läste nånstans att en glödlampa ger 1/8 ljus per watt jämfört med lysrör.
            hhmm betyder att jag har 0.17w per liter.

            50/8=6.25w
            6.25/37=0.1689w
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • jackson
              • September 2003
              • 1242

              #7
              Lampans effektivitet till växter per watt kallas PUR. En artikle av Defdac i ämnet med några värden hittar du på Akvariumguiden (http://www.djurportalen.nu/).
              Lågenergilampor ger lite bättre värden än glödlampor, men inte så mycket. Som jag skrev, läs artikeln.
              Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
              Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8

                de va dend u mena eller ?
                ska iallfall läsa den senare idag.
                på tok för "sent" får att försöka tänka på nåt sånär högre nivå

                God Natt
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • NE
                  • January 2004
                  • 1549

                  #9
                  Lågenergilampor ger lite bättre värden än glödlampor, men inte så mycket.
                  Eftersom en lågenergilampa tekniskt är ett lysrör så tycker jag att det är lite konstigt att dra denna slutsats, det kan finnas lika stor variation på lågenergilampor som på "vanliga" lysrör.
                  /Niklas

                  Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #10
                    Man rekomenderar 0,3-0,5 Watt per liter, om det är lysrör och har bra reflektor.
                    Om man tillsätter co2...Ja. Vill man inte mickla med det så bör man gå ytterligare lägre. Jag har 30w i mitt 320liters tangakvarium och växterna mår fint, men dom växer oerhört sakta.

                    Gödning till växter är i första hand CO2. Antingen via tuber (dyr men bra) eller via mäskblandning (billigt men sämre) (sök forumet eller artiklar i ämnet).
                    Väljer man rätt växter behövs ingen co2.

                    Sedan så göder man med mikronäring (Bäst TMG, men exempelvis SERA fungerar i akvarium med CO2-gödning, men har för mycket järn).
                    Även om jag själv är en ivrig påhejare för pmdd anser jag inte att det är rätt i alla fall. Det finns många som blir skrämda av växtakvarium när dom läser såna inlägg. Det finns andra sätt för dom som inte vill kladda med dessa pulverna. Ett extremfall är en vän till mig som har ett kar fullt med växter som han göder enbart med oscarskit. Det växer oerhört fint och han behöver sällan byta vatten.

                    Växterna i akvarium är mestadels tropiska, och har då en dygnsrytm på 12 timmar. Mer är bara ljus som gynnar algerna. Så ändra timer tii 12 timmar på. Notera att även ljus utifrån räknas till de timmar som ljuset är på. Så soljus vill man undvika, eftersom den är svår att ha koll på, så det gynnar gärna alger.
                    Om man väljer att inte tillsätta makroämnena är det ljuset som får agera som gas/broms åt karet. Blir det mycket alger bör man sänka på belysningstiden, ser allt bra ut kan man öka sakta. Jag tycker att 8 timmar är en bra början då, så man har marginal åt bägge hållen.

                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    Arbetssätt...