Tips Få Bort Sniglar!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • P_zY_mO_n
    • March 2005
    • 69

    Tips Få Bort Sniglar!!!

    Man kan köpa snigelmedel och ha de nya planterna i ett bunke med massa snigelmedel i några dagar innan man sätter i dem i Akvariet!!

    Vissa Växter klarar inte detta!!!!
    P_zY_mO_n - Remain Insane
  • Guz
    • December 2004
    • 12

    #2
    Skaffa 2 st. praktbotia. Dom sopar rent hus med dina snäckor.....

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      efter att polarn skaffa guldbarber har dom bara hittat snäckor i ytterfiltret.
      540L och en 5-6 guldbarber.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • peppito
        • December 2003
        • 1612

        #4
        Jag rekommenderar också botior. Har själv pakistanbotior och de är mycket bra.
        "du ångrar bara det du inte gjorde"

        Kommentar

        • gladhertha
          • February 2005
          • 1755

          #5
          Alltså. Alla har ju missuppfattat. Pzymon angav var ett TIPS för att få bort dom
          Mvh Hanna
          Min Zoon

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            Ursprungligen postat av gladhertha
            Alltså. Alla har ju missuppfattat. Pzymon angav var ett TIPS för att få bort dom
            inte jag.
            finns många sätt att få bort snäckor ioch har man 1 skrivet kan man lika gärna skriva alla.
            personligen är snäckmedel inget jag skulle använda utan hellre köpa fiskar som äter dom
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • lipton
              • February 2004
              • 108

              #7
              Köp en franskman eller kvinna
              Det blir bra när det torkar !

              Kommentar

              • Pannecke
                • January 2005
                • 1325

                #8
                Mata lite mindre. Fiska upp dem och krossa dem mellan tumme och pekfinger, perfekt levande foder till fiskarna. Finns det en massa matrester på botten trivs de och kan föröka sig, matar man mindre så inget hamnar på botten så "dör" dom ut, för att det inte finns nå´t att leva på.

                Lycka till.
                /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                Kommentar

                • jackson
                  • September 2003
                  • 1242

                  #9
                  Snäckmedel innehåller Cu (koppar), som kan vara giftigt för andra djur i akvariumet, exempelvis räkor. Dvs undvik snäckmedel.

                  Praktbotior är väldigt sociala fiskar och SKALL vara i grupper om minst 6 djur för att trivas bra. De skall även ha flera grottor som de kan sammlas och trängas i. De blir öven rätt stora. De kan bli uppemot 30 cm i akvarium, om de får rätt livsförutsättningar. Annars kan de dö unga, vilket är rätt vanligt.

                  Växter kan läggas i en Alun-koncetration innan man sätter i nya växter. Det dödar vuxna snäckor OCH äggen. Köpes på apotek, och är dessutom ofarligt. Används i bakverk och barnens trolldeg.

                  Annars är små kulfiskar utmärkta snäckätare. Klart bättre än praktbotior och andra biologiska snäckjagare som jag provat. Detta eftersom de knappt äter något annat om det finns snäckor. Botior äter hellre annan mat och jagar inte över hela akvariumet.

                  Annars är minskad matning och att ägaren går på snäckjakt och mosar de små liven ett effektivt sätt det med.
                  Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                  Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                  Kommentar

                  • gladhertha
                    • February 2005
                    • 1755

                    #10
                    Raven, okej ni/du mena så. Då bidrar jag!!

                    Köp 3-4 Zebra-botior.
                    Mvh Hanna
                    Min Zoon

                    Kommentar

                    • Triana
                      • January 2005
                      • 840

                      #11
                      göra sig av med sniglar? varför inser folk inte att sniglar är helt okej.. så länge du inte gör något fel så är de bara tre fyra stycken... det är så jag ser i mina akvarium att något är fel.. när sniglarna börjar bli många är något på tok.. dessutom är de bra nedbrytare... dammsnäckor har jag planterat in i mina kar för nedbrytning och posthorn har jag alltid i yngelkar och för att ta hand om rom. de äter rom som börjar bli dålig men brukar inte ge sig på frisk rom.

                      De är faktiskt väldigt praktiska...

                      Kommentar

                      Arbetssätt...