Kiselalger? - massivt angrepp - hur hejda?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquarina
    • July 2002
    • 108

    Kiselalger? - massivt angrepp - hur hejda?

    Har ett akvarium som fullständigt invaderas av bruna alger som vad jag kan förstå är kiselalger.

    Det är ett malawiakvarium som har varit igång en och en halv månad, inga växter finns i karet. Fick för ca. två veckor sedan problem med nitrit och gjorde flera stora vattenbyten samt hällde i nitrivec.

    Enligt vad jag har läst mig till så är det inte ovanligt att man kan få kiselalger i detta läge men jag undrar vad jag kan göra för att hejda/minska angreppet så snabbt som möjligt. Det börjar bli riktigt tjocka lager på allting och om man borstar halva bakgrunden ren så är det tillbaka på ett par dagar.

    Jag såg också till min stora förvåning att slangarna (både till och från filtret) hade fullt med mörka prickar på "väggarna". Det är gröna halvgenomskinliga slangar till filtret som står under bänken, det sitter luckor för av trägaller så det är inte helmörkt därinne men ganska mörkt.

    Är detta också kisellagerna tror ni eller är det något annat?
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Algerna triggas av amoniumspikar, så det är ditt första huvudbry. När du har fått ordning på det så gäller det att få upp makrnivåerna på såna nivåer där vackra grönalger tar över istället.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Aquarina
      • July 2002
      • 108

      #3
      Tack för svaret men Tropfrog eller någon annan får gärna utvidga lite. Hur får jag ordning på amoniumspikar? Finns det tester för att hålla koll på amonium?
      När det gäller att få upp makronivåerna, hur går jag tillväga?

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Amoniumnivåerna hålls stabila och låga med hjälp av effektiv biologisk filtrering. Det finns ingen anledning att mäta amonium efterssom så små mängder som triggar algerna inte är mätbara med hobbytest.

        Makronivåerna blir högre med tiden om du inte byter vatten. Om du är nyfiken på hur du ligger till så koncentrera dig på att mäta nitrat. Så länge nitrat är över 10 så slipper du cyano och kiselalger. Om du har bråttom så kan man tillsätta makroämnena via kemikalier, men det känns onödigt om du inte har växter i karet.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Aquarina
          • July 2002
          • 108

          #5
          OK, så under förutsättning att filter är tillräckligt så är det alltså bara att vänta ut detta? Kan någon ge någon upskattning om hur lång tid vi pratar om?

          Angreppet är så kraftigt att det känns väldigt trist att överhuvudtaget se akvariet just nu. Hoppas att det lättar innan vi ger upp alldeles.

          Kommentar

          • 60liter
            • November 2004
            • 33

            #6
            annars kan du skaffa ancistrusmalar. jag hade också en del bruna alger i mitt akvarium, men efter jag slängde i 2 malar så blev det som nytt på bara 1 dygn.. man såg ränder på bakgrunden där malarna hade gått och sugit rent så fort jag släppte i dom.

            Kommentar

            • jackson
              • September 2003
              • 1242

              #7
              Ancistrusar är bra val. Annars kan man ju höja ljusnivån lite. Det är troligen för låg ljusnivå i akvariumet för att de gröna algerna skall ha någon större chans mot de bruna.
              Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
              Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

              Kommentar

              • peterni
                • March 2004
                • 19

                #8
                Har exakt samma problem i mitt akvarium och jag känner på precis samma sätt. Det är inte alls kul att titta på det längre.
                Nu har jag köpt nya lysrör till armaturen, samt ökat upp belysningstiden. Hoppas att detta kan hjälpa till.
                Frågan är om man skall öka delvattenbytet ? Läste någonstans att man kunde göra 50%.-iga byten en gång i veckan för att få bukt med problemet. Någon som kan styrka den teorin ??
                Får väl bara vänta och se och hoppas på att det hela stabiliserar upp sig.

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  Det vanligaste förhållandet i nystartade akvarium är för låga halter av makroämnena INTE för höga. Under förutsättning att du har normalt svenskt kranvatten så skall du inte byta en massa vatten. Det tillsatta vattnet inehåller nämligen inga som helst spår av makroämnena.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • cecilia
                    • January 2003
                    • 754

                    #10
                    Ursprungligen postat av Aquarina

                    Jag såg också till min stora förvåning att slangarna (både till och från filtret) hade fullt med mörka prickar på "väggarna". Det är gröna halvgenomskinliga slangar till filtret som står under bänken, det sitter luckor för av trägaller så det är inte helmörkt därinne men ganska mörkt.

                    Är detta också kisellagerna tror ni eller är det något annat?
                    Mikroorganismer av något slag som har hittat en yta att fästa vid ("biofilm") - säkert finns det en & annan nyttobakterie i prickarna.

                    Mvh Cecilia

                    Kommentar

                    Arbetssätt...