¤%&(#¤ Alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • leffe64
    • March 2004
    • 98

    ¤%&(#¤ Alger

    Ja så var det då detta med alger igen... Jag tyckte att det var rätt bra i mitt akvarium ett tag, men nu har jag både tofsalger och trådalger (dessa har varit med länge, men i mindre omfattning, men de är fler nu. tofsalgerna sitter både på botten, på växterna och på glaset. Trådalgerna på växterna.

    Dessutom har jag fått någon grön alg som jag inte känner igen sen tidigare, den är slemmig och ligger som ett tunnt lager över både botten och växter. Den går mycket lätt bort, sitter inte fast alls, men kommer tillbaka på några timmar när man avlägsnar den.

    Jag har infallande solljus ungefär en timma per dag, men försöker att skydda med gardiner i det fönstret.

    Akvariet då? 160 l etablerat sedan ungefär tre år, rätt tätt planterat med både snabb och långsamväxande växter. Innefilter, Engelsk sjösten på botten. Vattenbyte ungefär 30 - 40 % i veckan. Eget CO2 bubbel genom ett litet extra innefilter (sedan ungefär 4 månader) TMG enligt föreskrift på flaskan i samband med vattenbyte. Ett par ancistrus i för att hålla borta algerna. 2 lysrör.

    Vad skall man göra? Jag drömmer om ett algfritt akvarium, utan att behöva dra alger flera gånger i veckan, och framför allt utan dessa tofsalger som sitter på alla växter och inredningsdetaljer.

    Tacksam för alla råd jag kan få!!!
    LeffeS
  • plizken
    • April 2004
    • 1293

    #2
    Dessutom har jag fått någon grön alg som jag inte känner igen sen tidigare, den är slemmig och ligger som ett tunnt lager över både botten och växter. Den går mycket lätt bort, sitter inte fast alls, men kommer tillbaka på några timmar när man avlägsnar den.
    Ta upp lite och lukta på den. om den luktar apa lär det vara Cyanobakterier(blågrönalger)

    Hur du blir av med alger. jadu helt fri blir man aldrig men är det bara lite så kan det vara rätt prydligt med lite grönalger på en rot tex.

    Jag tror att du saknar makronäring såsom fosfat och nitrat. Det finns hur mycket information om det som hellst här på zoopet.

    Dessutom så hjälper inte direkt sulljus direkt om du vill slippa alger. =)
    Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Ganska typiskt att man får den illaluktande slemmiga Cynobakterien när man kör med CO2 och TMG eftersom makronäringsämnena börjar gå åt i kopiösa mängder.

      Kvävehalterna störtdyker och växterna tvärstannar i växten varpå toffsalger och Cyanobakterier gärna visar sig eftersom dom klarar extremt mycket lägre näringsnivåer än växter.

      Ska du köra CO2 och göda på friskt med TMG behöver du skaffa KNO3 och KH2PO4 för att reda ut algproblemen.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • plizken
        • April 2004
        • 1293

        #4
        Det skulle vara kul att veta hur många gånger du har skrivit det där till folk Defdac.
        Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

        Kommentar

        Arbetssätt...